Annons:

Sök

Annons:

Försäkringskassan får kritik av JO – Vimmerbybo drabbades

Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Försäkringskassan får kritik av JO – Vimmerbybo drabbades

Fel handling skickades till en Vimmerbybo, som gick till Justitieombudsmannen, JO. Nu riktar JO kritik mot Försäkringskassan. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Händelsen rör ett ärende om livränta. Enligt ett kommuniceringsbrev från Försäkringskassan hade en kvinna i Vimmerby möjlighet att yttra sig senast den 16 februari förra året.

Trots det mottog hon nästan en vecka innan ett beslut i ärendet. Handlingen, som även JO tagit del, är benämnd "beslut" och står daterad till den 26 januari förra året. Alltså cirka tre veckor innan kvinnans tid för att yttra sig gått ut. 

Kvinnan klagade på Försäkringskassans handläggning av ärendet i en anmälan till JO, som begärde att myndigheten skulle yttra sig. 

Myndigheten säger att man av misstag skickade ut ett beslutsutkast till kvinnan. Dagen efter händelsen menar Försäkringskassan att man informerade henne om att något beslut i hennes ärende ännu inte hade fattats. 

"Mycket olyckligt"

JO konstaterar att handlingen som skickades till kvinnan är lätt att förväxla med ett definitivt beslut. Detta eftersom handlingen innehåller rubriken "beslut" och är daterad. 

"Den är inte försedd med vattenstämpel eller annan information som tydligt visar att det är ett utkast", skriver JO. Det gör att JO har förståelse för att kvinnan fått intrycket av att myndigheten fattat beslut i ärendet innan kommuniceringstiden löpt ut.

"Det är mycket olyckligt. Även om det inträffade berodde på ett misstag förtjänar Försäkringskassan kritik för att ha skickat ut fel handling. Jag vill framhålla att händelser som den nu inträffade riskerar att skada allmänhetens förtroende för myndigheten. Det är därför av stor vikt att ärenden handläggs noggrant och korrekt", skriver JO. 

Ger kritik

Att kvinnan snabbt meddelades om att något beslut inte hade fattats och att åtgärder vidtogs för att ta reda på varför det blivit fel ses dock som positivt, menar JO.

JO har redan tidigare riktat kritik mot hur myndigheten hanterar beslutsutkast. Försäkringskassan har genomfört en översyn och kommit fram till att beslutsbrev innan kommuniceringstidens utgång bör förses med vattenstämpel med information om att det är ett utkast. 

"Händelsen i det här fallet bekräftar att myndigheten behöver fortsätta översynen av sitt arbetssätt när det gäller beslutsutkast och undersöka hur de rutiner som finns tillämpas i verksamheten", skriver JO, som nu avslutar ärendet genom att ge kritik till myndigheten.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: