Annons:

Sök

Annons:

Beslutet om ny infart kan göra att parken växer:

Joacim Johansson säger att beslutet om en ny infart kan göra att parken växer. Bilden är ett montage. Foto: Vimmerby kommun/Simon Henriksson

Beslutet om ny infart kan göra att parken växer: "Kommer bli jättebra"

Under tisdagen sa kommunstyrelsen ja till att lägga två miljoner kronor på en ny infart till Astrid Lindgrens Värld från Lundgatan/Kohagsgatan. Det ska vara klart redan till nästa sommar.
– Vi har inväntat det här och det är mycket glädjande, säger ALV:s vd Joacim Johansson. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Den nuvarande infarten till Astrid Lindgrens Värld har skapat stora köer i Vimmerby stad sommartid. I dagsläget går den rakt igenom boendeanläggningen och parken, men så blir det aldrig mer. 

Under tisdagen sa nämligen kommunstyrelsen ja till att gå in med två miljoner kronor. Allt det andra går ALV in med, men hur mycket det handlar om kan vd:n Joacim Johansson inte säga i dag. 

– Det här är mycket positivt såklart. Vi har inväntat processen från kommunens sida, eftersom de har behövt säga ja till att gå för investeringen. Att det här nu blir av är mycket glädjande, dels för företaget men också ur ett perspektiv som kommuninvånare. Det kommer bli jättebra och bättre för hela stan, säger Joacim Johansson. 

"Väsentlig skillnad"

Beslutet i kommunstyrelsen, som vår tidning rapporterade om redan i går, innebär att det blir en mängd filer fram till en betalstation. I underlaget har man tagit inspiration från infarten till Disneyland i Paris. 

Trafiken kommer att ledas in till ALV genom Kohagsgatan och runt parkens boendeanläggning. Infarten som finns idag kommer att försvinna helt och den ytan blir en del av parken.

Trafik från Kohagsgatan ska inte påverkas av den nya trafiklösningen. 

Diskussionen kring köerna till ALV har pågått i urminnes tider, men varit mer intensivt i drygt två år. Den nya infarten, som ska vara färdig redan till sommarsäsongen 2025, ska minska köerna väsentligt i staden.

– Den nya infartsvägen blir cirka 500 meter lång från att man svänger av. På förmiddagen blir den enkelriktad och då handlar det om 1 000 meter. Det blir en magasingata, som vi kallar det, som inte funnits tidigare. Det är ett stort antal meter väg som skapas och den sträckningen försvinner då någonstans i stan. Det är så de trafikingenjörer som planerat det här säger, berättar Joacim Johansson. 

Hur stor skillnad blir det?

– Det kommer bli en väsentlig skillnad. Självklart kommer det vara bilköer kvar i stan en väldigt välbesökt dag, men köerna kommer bli kortare. 

Kan förstå viss oro

Tanken är att den nya infarten ska vara klar och färdig att bruka till öppningen den 16 maj 2025. 

– Vår plan är att den ska vara färdig redan till mitten av april, så vi har en månad på oss att korrigera något om det behövs. 

Att äntligen ha gått i mål med en ny lösning gläder Joacim Johansson.

– Det här har varit aktuellt ända sedan jag blev vd och jag vet att det varit aktuell i annan form före min tid. Jag var på något möte i Stockholm där idén fanns om att komma över Krönsmon och få en helt ny infartsväg över järnvägen och Stångån. Det hade varit ett jätteprojekt, men för den sakens skull ska jag inte säga att det aldrig blir av. Men det här är ett steg i rätt riktning för oss. 

Den 18 september kommer det hållas ett möte med boende i Kohagen för att gå igenom lösningen. Joacim Johansson har förståelse för om det finns viss oro. 

– Utifrån hur det här ska bli och om man inte har sett det i detalj – absolut. Men min uppfattning är det ska bli bättre för alla. Det är vår bild och det är därför kommunen är positiv också. Man ser fördelen för alla. Det kan alltid finnas en oro, men det är många parter som bedömer att det blir mycket bättre för alla. 

Kan bli mer park eller boende

Beslutet innebär också att kommunen inte kommer anlägga en ny cykelbana längs med Kohagsvägen och därför kan man ta bort den posten som också var på två miljoner. Ett servitut alternativt en nyttjanderätt kommer tecknas mellan kommunen och ALV för den cykelväg som går genom Astrids hagar.

Samtidigt avslöjar Joacim Johansson också att ALV har vissa planer för de ytor som kommer uppstå.

– Den nuvarande infartsvägen kommer grävas bort. Det är ditkört massor till själva vägbanken och den sänker vi och gångtunneln mellan vår nya boendeéntre och boendet tas bort. Där skapar vi ett grönområde och sedan låter vi det gå en säsong. Efter det får vi se om vi ska utöka park eller bygga boende på den ytan – eller både och. Det kan bli boende på halva ytan och park på halva ytan. Det finns olika alternativ, men det är en ganska stor yta och den ska nyttjas på ett förnuftigt sätt. Det är grundtanken, men det är inte satt i detalj ännu.  

Fotnot: I en ursprunlig version av den här artikeln stod det att infarten skulle ske från riksväg 23/34. Det är fel och vi beklagar vårt egna missförstånd. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: