Tuva Svensk, Victoria Henriksson och Jasemin Mohammed jobbar inom hemtjänsten. Foto: Vimmerby kommun
Varje år genomför Socialstyrelsen en brukarundersökning bland de som bor på särskilt boende och de som har hemtjänstinsatser i landets kommuner.
Nu har årets resultat presenterats och för Vimmerbys del är siffrorna bättre jämfört med föregående år. Bland de som bor på särskilt boende är 83 procent nöjda eller ganska nöjda med sitt boende. Det är en förbättring från förra året, då siffran låg på 70 procent. Det är också bättre än rikssnittet som ligger på 79 procent.
Bland de med hemtjänst är 85 procent mycket eller ganska nöjda med sin hemtjänst. Det är i nivå med snittet i riket och en ökning från 83 procent förra året.
Åsa Svenssin, som är enhetschef vid hemtjänstgrupp Vimmerby stad Öster, tror att en välfungerande kommunikation mellan medarbetare är en viktig grund till resultatet. Likaså att de försöker se till att omsorgstagarna möts av så få olika medarbetare som möjligt under en dag.
– Vi har bra kommunikation i vår grupp. Vi pratar jättemycket med varandra och försöker alltid hjälpa varandra. Det gör att vi kan ge det lilla extra och se till att våra brukare får känna sig sedda och hörda, säger Tuva Svensk, vårdbiträde, i ett pressmeddelande.
Finns områden som behöver förbättras
Både hon och kollegorna Jasemin Mohammed och Victoria Henriksson tycker att det är roligt att få den här feedbacken.
– Jag önskar att fler skulle förstå hur roligt det här jobbet är, och hur mycket man faktiskt får tillbaka, säger Tuva.
I undersökningen får brukarna svara på frågor kring exempelvis bemötande, förtroende, trygghet, möjlighet att påverka, personalens kompetens och språkkunskaper. Vimmerby kommun ligger högt vad gäller bemötande och förtroende. 88 procent av brukarna upplever att det är mycket eller ganska tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten, vilket är högre än riket. 89 procent av brukarna har förtroende för personalen, vilket är i paritet med såväl länet som riket.
96 procent av brukarna på vård- och omsorgsboende upplever att de blir bemötta på ett bra sätt och 91 procent av brukarna känner sig trygga på sitt boende. Båda ligger högre än riks- och länssnittet.
Däremot finns, som man själva beskriver det, förbättringspersonal inom andra områden. Det handlar om boendemiljö, hjälpens utförande samt aktiviteter på särskilt boende. Även möjlighet att komma utomhus lyfts fram som ett exempel.
– Jag glädjer mig bland annat åt de fina resultaten inom bemötande, trygghet samt personalens kunskap och kompetens, säger Veronica Holmstedt, verksamhetschef för vård- och omsorgsboende.
– Vi är glada att vi får höga betyg inom viktiga områden, men vi vill så klart fortsätta höja resultaten. Vi kommer att analysera resultaten vidare på arbetsplatserna för att ta fram specifika saker vi ska fokusera på för att bli bättre, säger säger Hanna Revelj Westrin, verksamhetschef för område vård och omsorg i hemmet, i pressmeddelandet.
Inom hemtjänsten behöver personalens kompetens och språkkunskaper utvecklas. Undersökningen visar också att många brukare inte vet vem som är deras fasta omsorgskontakt.
– I hela hemtjänsten kommer vi att lägga ett stort fokus på den fasta omsorgskontaktens uppdrag och syfte då det var ett resultat som genomgående var mindre bra, säger Revelj Westrin.
Frågorna i undersökningen ska besvaras av personen själv. Anhöriga får hjälpa till, men inte kommunens personal.