Annons:

Sök

Annons:

Vimmerbybanken lanserar ny typ av konto – ska skydda mot bedrägeri

En ny typ av konto ska hjälpa till att skydda bankens kunder mot bedrägeri. Foto: Johanna Karlsson

Vimmerbybanken lanserar ny typ av konto – ska skydda mot bedrägeri

Betalningar som inte går igenom direkt, där kunden istället har några dagars betänketid är bankernas nya vapen mot telefon- och internetbedragare. Vimmerby Sparbank har nyligen lanserat en ny typ av konto som går under namnet Sevede Svårlurad. 
– Du har tre dagar på dig att tänka till, säger Daniel Svensson, affärschef på Vimmerby Sparbank. 

Annons:

Telefon- och internetbedrägerier har de senaste åren ökat lavinartat, och bedragare hittar ständigt nya sätt att lura till sig kort- och kontouppgifter, eller förmå personer att föra över pengar till dem under falska premisser. Som ett led i det arbete som Swedbank och Sparbankerna bedriver för att skydda sina kunder mot bedrägerier lanserar Vimmerby Sparbank nu en ny typ av konto – Sevede Svårlurad. 

– Det här är ett initiativ till något som Sparbankerna och Swedbank sett ett behov av helt enkelt. Det blir ett sätt att försvåra för bedragarna och göra det svårare för dem att komma åt pengar. Säger Daniel Svensson, affärschef på Vimmerby Sparbank. 

Projektet har varit sjösatt i Vimmerby under en kort tid, men någon statistik över hur många konton som öppnats finns inte än. Klart står dock att behovet är lika stort här som i övriga landet.

– Jag skulle säga att det varken är mer eller mindre vanligt här än någon annanstans, men det är ett stort bekymmer och ett samhällsproblem i stort. Folk blir lurade, och det är lika tråkigt varje gång. 

Ska kunna ångra överföring

Tanken med Sevede Svårlurad-kontot är att det ska finnas tid att ångra sin överföring av pengar. 

– Låt oss säga att du blir uppringd av någon som har ett bedrägligt syfte och du för över pengar från ditt konto. Från ett sådant här konto skickas inte pengarna direkt, utan det tar tre dagar innan pengarna landar på transaktionskontot. Då har du tre dagar på dig att tänka till, ringa din bank eller komma in och rådfråga oss om det till exempel är så att du fått ett konstigt samtal. Det vanligaste idag är att kunder ringer till oss efter ett sådant samtal, men då är det i regel för sent att stoppa en överföring.

Enligt Stöldskyddsföreningen går en vanlig form av bedrägeri till så att någon ringer upp en person och utger sig för att ringa från banken. De säger att det är bråttom eftersom de upptäckt att någon försöker komma åt personens konton, men att de kan hjälpa till att stoppa det om personen loggar in med sitt BankID. Har man som kontoinnehavare gått på en sådan bluff kan det med andra ord gå att stoppa pengarna som bedragarna kommit över med hjälp av ett Svårlurad-konto.

– Har man fått ett sådant samtal rekommenderar vi alltid kunderna att ta kontakt med oss så vi kan hjälpa till med vad som har hänt. Med ett sådant här konto kan man hinna stoppa överföringen, säger Daniel Svensson.

– Det är inget revolutionerande på så sätt, men många bäckar små kan hjälpa. Vi vill göra allt vi kan för att våra kunder ska slippa hamna i de här situationerna. 

Hur ofta händer det här i Vimmerby att personer råkar ut för sådana här bedrägerier? 

– Det är svårt att säga, men jag skulle säga att det finns fall i alla fall på månadsbasis där vi ser att kunder i Vimmerby med omnejd blir drabbade. Det är vanligare än man tror, och jag tänker att det även finns fall som inte anmäls och som vi inte får reda på. 

Låter man bli att anmäla för att det känns pinsamt att ha blivit lurad? 

– Ja, det är integritetskränkande att man faktiskt har blivit lurad. Så tror jag att många känner i alla fall, och då drar man sig kanske för att anmäla. 

Johanna Karlsson

johanna.karlsson@dagensvimmerby.se

070 818 84 77

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: