Landstinget, Regionförbundet och länets kommuner kräver direktförhandlingar om järnvägen med regeringen. Foto: Ossian Mathiasson
Landstinget, Regionförbundet och länets kommuner står enade i kampen för förbättrade järnvägar. Nu kräver man direktförhandling med regeringen.
Förslaget till ny nationell transportplan saknade satsningar på järnvägstråken i länet. Beskedet väckte stor upprördhet och efter en del diskussioner går nu landstinget, Regionförbundet och länets kommuner samman i en gemensam protest. Även ett antal företag ställer sig bakom det gemensamma remissyttrandet.
Nu kräver man direktförhandlingar om järnvägen med regeringen.
– Vi har haft en omfattande dialog i länet under hösten. Tillsammans formerar sig nu länets kommuner, landstinget och större företag i en historisk och kraftfull mobilisering för ökade infrastruktursatsningar i Kalmar län, säger regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S) i ett pressmeddelande.
– I vårt gemensamma yttrande begär vi att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att direktförhandla med Kalmar län för att ta fram en samlad plan när det gäller järnvägen i länet. Från regionens sida är vi beredda att med egna medel bidra till medfinansiering så att en lösning blir möjlig, säger Anders Henriksson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.
"Viktigaste tillväxtfrågan"
Kritiken riktar sig mot att det över huvud taget inte finns några namngivna satsningar på länets järnvägar, varken Kust-till-kust-banan, Stångådalsbanan eller Tjustbanan.
– Ökat tillgänglighet och bättre transportmöjligheter är den viktigaste tillväxtfrågan för Kalmar län, det gäller för både kompetens och gods, säger Harald Hjalmarsson (M), regionförbundets vice ordförande.
– Ska hela Kalmar län kunna utvecklas måste satsningar göras framförallt på järnvägen. Inga sådana satsningar finns i förslaget till transportplan. Nu utmanar vi från Kalmar län gemensamt staten att göra det möjligt att skapa en infrastruktur som fungerar, säger Christer Jonsson, (C) vice ordförande i landstingsstyrelsen.
Vill se flera satsningar
De olika organisationerna kräver investeringar på samtliga banor för att öka funktionaliteten och tillgängligheten. Det handlar om Kust till Kust-banan som förbinder Kalmar med Växjö, Stångådalsbanan och Tjustbanan.
I remissyttrande tar man även upp den framtida höghastighetsbanan och att det behövs en anslutning till Linköpings station för Stångådals- och Tjustbanan. Man förespråkar även en östlig dragning av höghastighetsbanan med anslutning för Kust-till-kust-banan vid ett stopp i Växjö/Alvesta.
Den 6 december tar landstingsstyrelsen det formella beslutet om yttrandet. Regionförbundets styrelse fattar motsvarande beslut den 7 december.