Det var i slutet av förra veckan som det blåste till storm i Vimmerby kommun. Det hela berodde på den kampanj kommunen publicerade på sociala medier.
I kampanjen, som gjorts av ett reklambolag, uppmanades invånarna att ha en helt köpfri månad i januari. Budskapet fick både handlare och privatpersoner att gå i taket. Vimmerby Handel och kommunen satt i möten och kommunikationschefen Simon Roth sa under dagen att det var en missvisande och olycklig formulering.
Den formulering som väckte anstöt var "köp inget nytt i januari" och det fick handeln i staden att reagera kraftfullt. Kommunen lät inlägget vara kvar, men gjorde ett förtydligande och ändrade formuleringen till "köp inget onödigt nytt i januari".
Kampanjen ska vara länsgemensam och länsstyrelsen är något av spindeln i nätet. Men det är bara Mönsterås kommun som också publicerat kampanjen.
Varför?
Tja, den frågan ställde vi bland annat till övriga kommuner i länet. Frågorna vi ställde var:
*Varför har ni inte publicerat kampanjen på era sociala medier?
* Har ni förståelse för den kritik som kampanjen väckte i Vimmerby?
* Är ni oroliga för att det ska komma stor kritik från era handlare när/om ni publicerar den?
Torsås väljer att hålla på publicering
En del svar har dröjt från vissa kommuner, men här har vi nu samlat hur deras svar ser ut. Kalmar kommun säger sig inte alls ha någon kännedom om kampanjen.
"Jag har ingen kännedom alls om någon kampanj som skulle se ut så som du beskriver det, och kan därför inte ta ställning till detta. Jag ser inte heller någon anledning att recensera hur andra kommuner agerar", skriver kommunikationschefen Nico Werge i ett mejl.
Torsås kommun har dock gjort ett medvetet val att avvakta med att publicera kampanjen.
"Vi har behövt fundera på hur vi ska hantera kampanjen då vi är med och samordnar och marknadsför Torsås handels och service. Där behöver vi landa rätt i kampanjen då handeln i Torsås är viktig för oss", skriver kommunikatören Patrik Långberg.
Torsås kommun kommer lägga ut en modifierad variant av kampanjen.
"Vi förstår att det väckt kritik. Kampanjen har syftat till att minska onödig konsumtion och minska klimatpåverkan. Kampanjen i sig är viktig men det är olyckligt hur kampanjen har landat och tagits emot. Vi kommer att lägga ut den framöver, men vi kommer fokusera på att handla lokalt med en medveten konsumtion för att minska klimatpåverkan", skriver Långberg.
Borde framgått tydligare
Mörbylånga kommun anser att det borde ha framgått tydligare att huvudbudskapet är att minska överkonsumtion och inte att helt sluta konsumera. Kommunen kommer publicera kampanjen så fort det går, meddelar man, och förstår att den väckte kritik i Vimmerby.
"Texten kommer att justeras för att klargöra att budskapet inte är att helt avstå från konsumtion, utan att tänka efter innan man handlar, med hjälp av tips och råd från Världsnaturfondens, WWF:s, hemsida", skriver Kersti Rikka, miljö- och klimatstrateg i Mörbylånga.
Emmaboda kommun hänvisar helt till länsstyrelsen i frågan medan Oskarshamns kommun också diskuterat kampanjen innan årsskiftet.
"Vi bestämde oss för att vara med på delar av den. Vi konstaterade när vi gick igenom de olika månadernas budskap att vissa kan kopplas till vårt uppdrag/vår verksamhet och andra inte, och att vi därför inte kommer publicera allt material. Anledningen till att vi inte publicerat något ännu är endast att vi inte hunnit titta igenom materialet närmare, inget ställningstagande för eller mot det aktuella budskapet", skriver kommunikationschefen Maria Ihse.
Hon är inte överraskad över reaktionerna.
"Jag har full förståelse för att den lokala handeln reagerar. Vi vet att det ofta är svårt för näringsidkare i små stadskärnor som våra att gå runt och vi jobbar för att uppmana till lokal handel. En levande stadskärna är viktigt för våra invånare och för attraktivitet och en viktig gren i vårt näringsliv. Samtidigt måste vi som offentlig aktör kunna stå bakom budskap som uppmanar till en mer hållbar konsumtion", skriver Maria Ihse.
Hultsfred publicerar inte
Nybro kommun säger att det är tidsbrist som ligger bakom att man inte publicerat kampanjen.
"Det stämmer att det är ett länsgemensamt initiativ från länsstyrelsen i Kalmar län tillsammans med länets kommuner. Syftet med det första inlägget är att uppmärksamma länets invånare och reflektera hur och vart vi konsumerar, och vad det får för påverkan på vår miljö och klimat. Det finns absolut en förståelse för att det kan väcka känslor hos handlare. Dock kan det vara svårt att helt avstå från konsumtion. Som privatperson kan man ju välja att handla lokalt och närproducerat och på så sätt stötta den lokala handeln i den omställning som behövs för att minska på miljö- och klimatpåverkan", skriver Erika Güllich, energi- och klimatsamordnare i Nybro kommun.
Borgholms kommunikatör säger att man inte sett någon information om kampanjen, inte heller Högsby kommun har tagit del av kampanjmaterialet och vill inte lägga någon värdering i hur andra kommuner hanterar sin kommunikation.
Västerviks kommun har inte besvarat våra frågor. Hultsfreds kommun har tagit beslut om att inte publicera inlägget i denna form.
"Vi kommer sätta oss in i kampanjen och det är förståeligt att vissa av formuleringarna i kampanjinlägget väcker reaktioner. Inlägget är en del av en större kampanj som belyser olika hållbarhetsfrågor. Vad gäller just detta inlägg om köpfritt januari kommer vi inte att publicera den i denna form. Att göra medvetna, hållbara val kan göras på fler sätt och samtidigt värna det lokala näringslivet", skriver kommunikationschefen Malin Albertsson.
HÄR kan du läsa hur länsstyrelsen ser på detta.