Annons:

Sök

Annons:

Länsstyrelsen om kritiserade kampanjen:

Länsstyrelsen kommenterar nu den kritiserade kampanjen i Vimmerby. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Länsstyrelsen om kritiserade kampanjen: "Bra att det blir diskussioner"

Det är länsstyrelsen som är spindeln i nätet i den kampanj Vimmerby kommun publicerade förra veckan och som väckte starka reaktioner bland stadens handlare. Karin Löfström, som är hållbarhetsstrateg, trodde inte kampanjen skulle väcka så pass mycket känslor.
– Men jag tycker det är bra att frågan lyfts och diskuteras, säger hon.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Det blev totalt ramaskri i slutet av förra veckan efter att Vimmerby kommun publicerat en kampanj på sociala medier. I kampanjen, som gjorts av reklambolag, uppmanades invånarna att ha en köpfri månad i januari. 

Budskapet i kampanjen fick såväl handlare som privatpersoner att gå i taket och kritikerstormen var ett faktum. Kommunen och Vimmerby Handel satt i möten under torsdagen. 

– Det var en missvisande och olycklig formulering. Vårt syfte var absolut inte att avråda från nödvändiga inköp och vi vill inte motverka den lokala handeln på något sätt. Men som det formulerades nu så har vi full förståelse och respekt för reaktionerna – det är inget konstigt med det. Det blev både opassande och missvisande att skriva ”köp inget nytt i januari”. Helt klart har vi misslyckats i vår formulering, sa kommunikationschefen Simon Roth.

Kommunen lät inlägget vara kvar på sin Facebooksida, men gjorde ett förtydligande och ändrade den formulering som väckt ont blod. 

"Syftet med kampanjen, som är ett samarbete med Länsstyrelsen och Region Kalmar, är inte att avråda från nödvändiga inköp eller att motverka handel i stort. Det handlar snarare om att uppmuntra till medveten konsumtion för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi inser dock att formuleringen "köp inget nytt i januari" kan uppfattas som opassande eller missvisande. Därför har vi valt att ändra den till "köp inget onödigt nytt i januari", skriver kommunen.

Temaområde varje månad

Hur kom kampanjen till? Vi har försökt gå till botten med frågan och hamnade då hos Karin Löfström, som är hållbarhetsstrateg på länsstyrelsen. 

– De nationella miljömålen har ju funnits länge och varje kommun har en miljömålssamordnare. Länsstyrelsen håller ihop det och gör olika åtgärder. Alla kommuner jobbar med det och 2023 satte vi ihop alla kommuner och kom fram till att vi skulle göra gemensamma kampanjer. Det handlar om klimatanpassning och skulle vara samma för alla kommuner. Det handlar inte bara om anpassning, utan också om att sluta släppa ut klimatförstörande ämnen. Det handlar alltså om att anpassa men också minska utsläppen och i den här klimatkalendern är det ett temaområde varje månad, där alla kommuner kan göra saker, säger Karin Löfström. 

Satsningen på gemensamma kampanjer görs genom pengar från staten till ändamålet.

– Det är bakgrunden till det här och vi har ett länsövergripande nätverk som kallas "Klimatkommissionen" där även företag är med och därför har Länsförsäkringar gått in och stöttat den här kampanjen. Det finns lite tävlingar också, där de är med och sponsrar. 

Upp till varje kommun

Just den här kampanjen, som Vimmerby kommun publicerade, har gjorts av ett reklambolag och vår tidnings genomgång visar att det är få kommuner i länet som publicerat den. 

– Det är upp till varje kommun. Man kan välja att inte vara med en månad eller göra sina egna inlägg. Det har bara tagits fram en bas att använda sig av från månad till månad.

Hur fördelas kostnaden för det?

– Kostnaden för att ta fram kampanjmålen är de här statliga miljömålspengarna som vi har fått. Priserna står Länsförsäkringar för. Kostnaden för kommunen ligger i arbetsbördan.

"Kan vara en bidragande faktor"

Kommunen verkar inte ha varit med på den enorma kritik som kampanjen skulle få från de lokala handlarna.

– Det här är känsliga frågor när man pratar livsstil och man ska göra en omställning. Sedan kan man spetsa till det, som det här med en köpfri månad, och man kan också mjuka till det och skriva att man ska tänka över sin konsumtion och inte köpa saker i onödan. Diskussionen i sig är ganska sund. Sedan kan man såklart trycka på att gynna det lokala i stället för nätet exempelvis, men kampanjen handlar om att fundera över sin konsumtion. Jag tycker inte det är konstigt att det blir diskussioner och det är bra att vi diskuterar de här frågorna, säger Karin Löfström.

Hållbarhetsstrategen hade ändå inte riktigt väntat sig den massiva kritik som uppstod.

– Helt ärligt trodde jag kanske inte att det skulle bli så känsligt. Januari är den vita månaden och man har länge pratat om saker liknande det här. Jag väljer att se det som att det är bra att frågan lyfts och diskuteras. Det är tveeggat och varken länsstyrelsen eller kommuner kan blunda för överkonsumtionen och när vi köper saker i onödan. Det är ett problem och alla kommuner ska jobba med miljömålen. Sedan kan man naturligtvis formulera saker på olika sätt och det är klart att det är bättre att handla från lokala aktörer än från nätbolag i Kina. 

Är det av rädsla för kritik från den lokala handeln som många andra kommuner inte kört kampanjen?

– Det kan jag inte svara för. Det får kommunerna svara för, men det är klart en bidragande faktor kan vara att det blir känsligt och att det här var mitt i julledigheten. Jag tycker det är bra att frågan lyfts och diskuteras. 

Fler artiklar att läsa i ärendet:

Ramaskri efter kommunens uppmaning

Handlare rasar efter kommunens uppmaning om köpstopp

Kommunen: "Helt klart har vi misslyckats i vår formulering"

Kommunen låter inlägget vara kvar: "Budskapet är viktigt"

Så har övriga kommuner i länet resonerat kring kampanjen

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: