Astrid Lindgrens Värld har tagit till sig av synpunkterna från boende och i den här artikeln beskriver Joacim Johansson vilka ändringar man gjort kring den nya infartsvägen. Bilden är ett montage. Foto: Vimmerby kommun/Arkiv
Det var i september som kommunstyrelsen sa ja till att lägga två miljoner kronor på en ny infart till Astrid Lindgrens Värld från Lundgatan/Kohagsgatan. Tanken var att infarten skulle vara klar till öppning i maj 2025.
Trafiken skulle ledas in till ALV genom Kohagsgatan och runt parkens boendeanläggning. Infarten som finns idag kommer att försvinna helt och den ytan blir en del av parken. Trafik från Kohagsgatan skulle inte påverkas av den nya trafiklösningen.
Men vid ett möte med boende i Kohagen i september kom en hel del negativa synpunkter från enstaka boende i området. Det fick ALV att skjuta fram den nya infarten ett år.
– Vi har gjort en ändring med att flytta avfarten från Kohagsgatan närmare rondellen. Vi har tagit det närmare hitåt och det var en synpunkt som framkom. Den förändringen gör också att vägen, eftersom det sluttar där, går ned snabbare. Det finns en höjdskillnad där och det gör att man inte kommer uppleva infartsvägen på samma sätt. Det blir mindre buller och störningar, säger vd:n Joacim Johansson.
En utmaning med det här alternativet var tidigare att det krävdes undersökningar av området.
– Länsstyrelsen sa att det eventuellt kunde finnas fornlämningar där, men nu har vi gjort den undersökningen och bedömningen är att det inte finns några värden att bevara där. Nu säger man att det är okej att lägga vägen där och då kan vi göra det. Det känns bra.
"Ska finnas länge"
Att projektet förskjutits ett år är inte kul, säger Joacim Johansson, men tillägger snabbt:
– Parken har funnits länge och ska finnas länge, så nu blir det 2026 och då får det bli så också.
Det här kommer förmodligen göra det hela något billigare för ALV också.
– Det här blir mer kostnadseffektivt. Det är färre höjder att förhålla sig till och entreprenören tycker det är lättare att genomföra. Man behöver inte frakta lika mycket massor. Enda nedsidan är tiden, annars finns det mycket uppsidor.
Nytt boendeprojekt
Kommunen var positiv redan till det andra alternativet och nu ska ALV ha nytt möte med de boende.
– Vi kommer gå ut med det, men inget är bestämt. Vi har inte pratat med kommunen ännu och alla detaljer är inte på plats, men vi ska gå ut med information om vilka förändringar som är gjorda efter det förra mötet.
Infartsvägen räknar man med kommer kosta mellan tio och 15 miljoner kronor. Samma år, alltså till 2026, räknar ALV med att göra ett nytt boendeprojekt. Det kommer bli ett intensivt investeringsår.
– Vi inväntar det slutgiltiga beskedet från kommunen innan vi kickar igång. Vi kommer börja med ett antal grunder precis som i tidigare boendeetapper som är klara innan vi öppnar i maj. Sedan får det stå över sommaren och då har vi redan kommit en bit när det är dags för hösten. Då börjar vi resa husen och en del av boendet ska vara klart till maj 2026 och resterande del till midsommar samma år.
Satsningen innebär cirka 200 nya bäddar.
– Det kommer vara 22 hus och troligen 208 bäddar totalt. Investeringen för bara boendet är ganska exakt på 70 miljoner kronor.
330 nya bäddar på Oxgården
Dessutom har ALV, sedan förvärvet förra året, ytterligare 330 bäddar på Oxgården.
– Det ska skötas och organiseras det också. Vi ser att vi har tre ben nu med Lilla staden, ställplatser och Oxgården. Totalt har vi över 1 800 bäddar nu. Vi hoppas att vi ska kunna hålla i den fina beläggning Staffan (Samuelson) har haft.
Kan det vara aktuellt att förvärva fler boendeanläggningar?
– Inte i dagsläget. Den här låg superstrategiskt mellan parken och Näs. Så det här gjorde vi för att den ligger så bra till.