Malin Vegehall är en av de 20 lärare som slutat på Astrid Lindgrens skola. Foto: Vimmerby kommun
20 lärare har lämnade Astrid Lindgrens Skola under 2014 och 2015. En av dem är Malin Vegehall. – I Hultsfred känns det som att ledningen lyssnar på oss, säger hon.
Malin Vegehall är tämligen ny i yrket. Hon fick nyligen sin lärarlegitimation, men har jobbat som lärare i fem år. Efter ett år på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby valde hon att byta till grannkommunen Hultsfred och Albäcksskolan.
Hon är inte ensam om att ha slutat på AL-skolan. Det har 19 lärare till gjort under 2014 och 2015 – och flest av dem har slutat på högstadiet.
– Jag blev erbjuden en bättre tjänst. Jag fick bättre lön och bättre arbetsuppgifter, berättar hon för DV.
Malin Vegehall har inte haft anledning att ångra sitt beslut.
– Samarbetet mellan kollegor skiljer rätt mycket och det känns som att ledningen lyssnar på oss här. Min tjänst har blivit bättre om jag jämför med AL. Om man kom med förslag på förändringar eller tog upp arbetsbelastningen med cheferna på AL så var det som att prata med en vägg.
Hur reagerar du på att 20 lärare lämnat AL på två år?
– Jag är inte så förvånad. Just med tanke på vad som händer i kommunen och hur det ser ut med ledning och hur det ser ut på skolorna. Jag upplever att mer resurser går till eleverna i Hultsfred.
”Borde lyssna på lärarna”
Främst ser Malin Vegehall en stor skillnad när det gäller hanteringen av extra stöd till elever med ett särskilt behov.
– Står man på sig här får man hjälp till slut. På AL bedde man om hjälp, men det ledde inte till något. Ingen lyssnade på det. Ledningen sa bara att ”det är elever, de är såna”. Det är vi lärare som är i verksamheten och jag tycker att man borde lyssna på oss. Man borde inte vänta tills föräldrarna börjar reagera.
”För en dialog”
Hultsfred har en annan ledningsstruktur än Vimmerby. I Hultsfred är rektorerna direkt underställda förvaltningschefen. I Vimmerby har det under de senaste åren funnits fyra chefsled: förvaltningschef, verksamhetschef, områdeschef och rektor. Det förändras framöver, då områdescheferna tas bort och ersätts av intendenter som är underställda rektorerna.
– På Albäckskolan ser man ledningen hela tiden och för en dialog. Det är lätt att få tag i dem och de undviker inte konflikter. I Vimmerby tyckte jag att det tog längre tid när det behövde hända något. Man skickade det vidare till högre ort och så händer ingenting. Jag kände inte att jag fick den hjälp på AL som jag ville ha. Vid ett tillfälle blev jag hotad av en elev på nätet och rektorn tog inte tag i det förrän fler lärare gick in och sa till.
I en skrivelse har Lärarnas Riksförbund kraftigt kritiserat arbetsmiljön för lärarna på Astrid Lindgrens skola.