Annons:

Annons:

Polyform har fått in Nobia som en betydelsefull kund. Johan Hoffstedt, vd för företaget, är positiv inför året.

Vimmerbyföretaget har fått stor koncern som kund – kan ge nyanställningar

Vimmerbyföretaget Polyform har fått en finfin start på 2020. Företaget har fått en ny kund i koncernen Nobia – och fortsätter det i rätt riktning kan det bli nyanställningar och skift.
– Då skulle vi behöva anställa men allt bygger på spekulationer och prognoser, säger vd:n Johan Hoffstedt. 

Annons:

Att få köksinredningsföretaget Nobia, som är noterat på Stockholmsbörsen, som kund var Johan Hoffstedts allra första uppdrag när han tog över som vd för Polyform. Nobia har ett 20-tal varumärken, däribland Marbodal, och drygt 6 000 medarbetare. 

– Det är en jättekoncern som tillhör de största i Sverige och är en av de större i Europa. De finns spridda på många platser med sina olika varumärken. Paraplyorganisationen är jättestor och sedan har de behållit de olika varumärkena, säger Polyforms vd Johan Hoffstedt och berättar att det redan blivit en betydelsefull kund.

– Jag påbörjade det arbetet samma dag som jag började här. Det dröjde tills september innan den första leveransen kom, men vi har inlett ett samarbete och det känns jättebra. Vi tillverkar luckor åt Nobia som de använder i sina kök. Det kan tillkomma fler produkter, men vi vet inte hur långt i framtiden det sträcker sig. Det har börjat ta fart nu.

Nobia fastnade för Polyforms kantlistteknik.

– Den tekniken är vi relativt ensamma om. Vi fäster med laser och det skiljer sig från traditionell limning. Studerar man det noggrant, så är det stor skillnad. Det är kantlisttekniken, vår kunskap och vår utrustning de har fallit för. Det finns massa fördelar utöver just det kvalitetsmässiga och det rent estetiska, säger han.

"Betydelsefull kund"

Johan Hoffstedt säger att man ser Nobia som en långsiktig kund och det kan komma att påverka antalet anställda på Vimmerbyföretaget.

– Just nu klarar vi det på befintlig styrka, men fortsätter det i den takt som vi vill så skulle vi kunna ha behov av att ha skift gåendes framåt hösten. Det bygger på spekulationer, prognoser, konjunkturen och så vidare, men hittills har de överträffat sina säljprognoser. Vi har börjat exportera till deras finska märke också och det kan bli fler länder som kopplas på. Det är en betydelsefull kund för oss.

Polyforms stora näring är annars kommunala bostadsbolag.

– Det är en ny upphandling i vår och osäkerheten är alltid stor. Får vi lika stor tilldelning, större eller mindre än tidigare? Nobia har varit ett första steg för oss att bredda kundbasen och sprida riskerna mer.

Skift efter semestern?

Om Polyform får större tilldelning betyder det definitivt nyanställningar.

– Att vi skulle gå helt lottlösa förefaller osannolikt, men exakt hur stor tilldelningen blir har vi inte en aning om. Det ser hoppfullt ut, men upphandlingen är inte ute i offentligheten än. Blir det noll ser det kämpigt ut, men vi vet inte än.

Hur många nya jobb det skulle kunna generera är för tidigt att säga. Polyform har cirka 35 anställda i dag.

– För att täcka skift behöver vi anställa, men jag törs inte spekulera i det. Men jag skulle gissa att om allt går som det ska så är vi igång med skift redan efter semestern eller under tidig höst. 

Någon avmattning märks inte av.

– Folk i branschen känner igen oss, men annars har vi varit ganska anonyma, om man tittat utanför den sfären. Det finns ett intresse och det gäller att leta reda på jobben. Det här året har börjat väldigt bra, så vi märker inte av något än i alla fall.

Service åt byggföretag

Dessutom har Polyform öppnat en liten köksbutik i sina lokaler.

– Ambitionen är inte att sälja direkt till konsument, utan det är mer en service åt byggföretaget. Vi har några byggentreprenörer som sätter köket åt dig, exempelvis om byggentreprenören köper köket här och sedan hjälper kunden. Det är tre personer som jobbar där, men det är befintlig personal som redan jobbar med att rita kök. Dörren står öppen nu, men vi har inte varit ute och viftat med det, säger Hoffstedt.

Det är också ett sätt att försöka bredda kundbasen.

– Vi försöker geografiskt sprida oss utåt och det var för det ändamålet "Micke" Carlsson anställdes. Tanken är att om byggentreprenören har en kund, då kan man åka hit och titta. Det är själva poängen.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Taggar i artikel

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: