Så har det gått med heltidsresan i kommunen.
Foto: MostPhotos
Det var under 2017 som heltid som norm, den så kallade heltidsresan, påbörjades i Vimmerby kommun. Från vissa håll var kritiken stor. Bland annat intervjuade vi ett flertal anställda, som var mycket kritiska mot införandet.
Den högsta tjänstemannaledningen inom förvaltningen försvarade sig så här.
Nu har snart två år passerat – och hur tycker cheferna att heltidsresan har blivit?
– Jag tycker att det har fungerat väldigt bra. När vi gick igång var det vård- och omsorgsboende och delar inom funktionshinderområdet som var först ut. Nu har hela kommunalt avtalsområde involverat i samtliga verksamheter. Det har fungerat jättebra utifrån de planer och den aktivitet vi satte i det, säger Robert Lindström, verksamhetschef för bemanningsenheten.
Hur många har tackat ja?
– Första året följde vi det på enhetsnivå. Det handlar om tre olika delar och första delen i avtalet, att samtliga tillsvidareanställda deltidsmedarbetare får erbjudande om om heltid, är ganska enkel att följa. Den andra delen, att samtliga nyanställningar ska ske på heltid, är lite svårare att tala om. Det är medarbetare på deltid som lämnat och ersatts med heltid. Det är svårt att tala om hur många individer det gäller med båda parametrarna.
"Svårt att ha mål"
Innan heltidsresan påbörjades var det drygt 51 procent av det totala antalet medarbetare som jobbade heltid. Efter 2018 var det drygt 62 procent. Nu, inom hela verksamheten, har det ökat till knappt 71 procent. Det är en ökning Robert Lindström känner sig nöjd med.
– Det var själva avtalets intentioner, att det var det här hållet vi skulle gå ut. 2017 var det 332 av 649 anställda som var heltidsanställda. I dag är det 405 av 635. Det är inte helt färska siffror, men det visar på en utveckling för avtalets syfte och mening. Utifrån organisationen vi satte är det ett svar på att människor har valt att gå upp. Hade man tyckt att det var ohållbart, som det var mycket diskussioner om, då tror jag inte att den utvecklingen hade fortsatt. Det är positivt.
Hur går ni vidare med de som inte tagit erbjudandet om heltid?
– Vi går ut med erbjudande en gång om året till de som fortfarande är deltidsanställda. Det är också beroende av hur många som går i pension, slutar eller väljer att studera. Dessa ersätter vi med heltidsanställningar.
Har ni något mål uppsatt just nu?
– Det är jättesvårt att ha mål. Det finns medarbetare som tackar nej till de här erbjudandena och kanske fortsätter tills dess att de uppnår pensionsålder. Vi har unga medarbetare som kan ha kvar sin deltid, men så länge vi kan erbjuda heltid till samtliga nyanställda är vi nöjd. Om det tar tio eller 30 år, det får vi se.
"Inte fått mer pengar"
I den inledande fasen var kritiken stor mot omställningen.
– Självklart fanns det kritik på de här förändringarna. Vi har inte fått mer pengar för att hantera en ökad volym, så självklart fick vi göra förändringar. Det finns fortfarande de som inte uppskattar vissa förändringar, men generellt är det inget som hörs på vardagsnivå att man är missnöjd eller att det blivit så stora förändringar. Generellt upplever jag en ganska stor nöjdhet.
Är det något ni ångrar i hur ni gick fram med det här i efterhand?
– Nej, det kan jag inte säga. Alla genomförda förändringar, som jag säger, skapade dåliga känslor hos vissa och kanske gör det än i dag, men förändringarna i sig var nödvändiga. Det här ökar successivt varje år, men vi måste hela tiden skruva på organisationen för att kunna möta det ökade antalet heltider som kommer. Resan påbörjades där, men den är definitivt inte slut. Vi sitter inte tillbakalutade och känner att det är färdigt. Det pågår hela tiden.
Kan du se några vinster för er till följd av det här?
– Det har alltid varit så att när vi har haft en heltidstjänst utannonserad, så har vi fler sökande jämfört med deltid. Vi ska, i en traditionell deltidsorganisation, kunna stå för att vi erbjuder människor heltid. Vi ska samtidigt försöka hålla ekonomin i balans när det här sker. Jag ser inga negativa effekter, men det är svårt att säga att arbetsgivare som vi är tjänar på det.
"Likvärdig nöjdhet"
Robert Lindström säger också att medarbetarenkäter som gjorts inte visar att nöjdheten inte minskat.
– Vi har ganska likvärdig nöjdhet som innan heltidsresan. Våra sjuktal har minskat från föregående år. Har det påverkats av det här? Det vågar jag inte säga, men motsatsen visas i alla fall inte. I grund och botten är det här Kommunals och SKR:s huvuddel, att ta till vara på den arbetskraft som finns och det är också ett jämställdhetsperspektiv. I det stora hela är det jättepositivt.