Annika Rydh ställer ut på CHG Ateljé kommande veckor.
Foto: Pressbild
Många av motiven i Annika Rydhs målningar kommer från Vimmerbytrakten beskrivs vara i en varm palett som speglar kärleken till barndomens miljöer och till gammal arkitektur.
Ursprungligen kommer Annika från Hultsfred, men är Vimmerbybo sedan 1979. Hon växte upp i en kreativ familj med möbelsnickeri och musicerande. Hennes syster läste tre år vid Beckmans i Stockholm och är textilkonstnär.
Annika själv var en av de första eleverna vid estetlinjen på Hultsfreds gymnasium i slutet av 60-talet och där tog hennes måleri fart på riktigt. Hon har målat alltsedan dess och har gjort konststudier på Vimmerby folkhögskola.
Olja och akryl
Tema och motiv varierar för henne, men tekniken är olja och akryl.
"Paletten är en egen blandning av varma toner. Inriktningen impressionism, det vill säga mer fokus på färg och ljusspel än detaljer", skriver CHG Ateljé i ett pressmeddelande.
Ateljén finns i bostaden och där målas det under tysnad och full koncentration.
"En tavla blir snabbt klar, inget kasseras, men det händer att en och annan målning får stå och mogna", skriver man.
"Jättestort för mig"
Temat i den här utställningen "Vimmerby socken och de sju dödssynderna" var från början mest på skoj.
"Annika satt med familjealbumet och såg på ett foto en av sönerna "fåfängt" sträcka på sig framför växthuset, som om han byggt det själv. Så en bild på den andra sonen liggandes lättjefullt och vila. Fåfänga och lättja.... tänkte Annika och så var skapandet igång", skriver CHG.
Det här blir första gången Annika Rydh har en egen utställning på galleri.
– En lokal som är utformad enbart för att lyfta fram och förevisa konst, är fantastisk, då man får syn på sina verk på ett helt annat sätt när de kommer upp i ett galleri. Jag har aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få se mina målningar i ett sådant sammanhang, det är jättestort för mig och så spännande, säger Annika Rydh.
Vernissagen sker nu på lördag den 13 april. Utställningen pågår till 26 april.