Annons:

Sök

Annons:

Vimmerbyföretaget firar 95 år – haft tre ägare under hela sin existens

Magnus Brogren är den blott tredje ägaren till Albins, som nu firar 95 år. Foto: Simon Henriksson

Vimmerbyföretaget firar 95 år – haft tre ägare under hela sin existens

Albins är ett av Vimmerbys mest anrika företag. Nu firar man 95 år sedan starten.
– Det viktigaste är att vara lyhörd och blicka framåt, säger Magnus Brogren, som är den blott tredje ägaren. 

Annons:

1927 grundades Albins Järnhandel av Albin Carlsson. På den tiden låg företaget på Storgatan 42 i Vimmerby. Vid andra världskrigets slut blev Magnus Brogrens far kompanjon och tog sedermera över företaget 1964. 

För 40 år sedan blev Magnus Brogren vd och tog över ägandet av företaget. 1991 valde man att satsa på nya lokaler på Rönnbärsgatan i Vimmerby och företaget heter numera Albins Järn & Färg. 

I år firar företaget hela 95 år och det uppmärksammas under den här veckan.

– Det är fantastiskt. Jag är den blott tredje ägaren på 95 år, berättar Magnus Brogren. 

Flytten i början av 90-talet blev en fullträff.

– Tidigare fanns vi på Storgatan, men vi valde att satsa på den här fastigheten. Då hade Ica etablerat sig här och det var ett kanonläge. Tidigare hade vi ett bygglager här som vi rev. Åren har gått och det har hänt väldigt mycket med handeln.

Hur ser du på flytten så här 30 år senare?

– Det var avgörande. Det gick inte att vara kvar i de lokalerna längre. Det handlade om stora volymer och tunga produkter och det var också svårt med parkeringsplatser. Här är det både rationellt och lättillgängligt.

Genomlevt en rad kriser

Att Magnus Brogren skulle ta över företaget var inte helt givet från början. 

– Jag studerade och bodde i Stockholm på den tiden. Jag jobbade på ett liknande företag och fick till slut bestämma mig. Jag flyttade hem och tog över. 

Med sina 95 år är Albins ett av Vimmerbys allra mest anrika företag. Vad är framgångsreceptet?

– Det kanske viktigaste är att vara lyhörd. Historien är gamla meriter, så det gäller alltid att blicka framåt och analysera vad man tror kommer att hända. Man får försöka utvärdera hot och möjligheter, och hur vi ska agera framåt. Vi är i en sådan situation nu. Efter två års pandemi drog alla en lättnadens suck, men då blev det krig i Europa, inflation, stigande räntor och höga energipriser. Det handlar om att förhålla sig till det och konsumenternas köpbeteende har förändrats en hel del. Det är tuff konkurrens från nätet och hur parerar man det? Jag både tror och hoppas att det alltid ska finnas plats för fysiska butiker, men det gäller att ha ett attraktivt erbjudande när människor blir oroliga. 

Samtidigt har Albins genomlevt en rad av kriser under sin existens.

– Ja, till och med ett världskrig, säger Magnus Brogren och fortsätter:

– Vi jobbar vidare för att klara det här och blickar framåt. Därför har jag anställt en platschef. Jag har fyllt 68 år och tyckte det var läge nu. 

Operativ chef

Men Magnus Brogren är ännu inte redo att släppa företaget vidare. 

– Vad gäller den frågan har jag inga kommentarer. Det är inget jag jobbar aktivt med. Nu har jag en operativ chef som kan avlasta mig. 

Om fem år fyller Albins 100 år. Hur ser det ut då?

– Vi jobbar på med vår affärsmodell och analyserar och försöker förutse hur det kan se ut i framtiden. Det ser ljust ut och det finns goda förutsättningar att prestera bra även i framtiden.

"Ska känna att vi är engagerade"

Albins har varit ett trippel A-företag sedan 1995. 

– Vi har tagit rätt beslut och haft jättebra medarbetare genom åren. Det är jätteviktigt. Målsättningen är alltid att kunden ska känna att vi är engagerade och vill hjälpa till. När man går ut genom dörren ska man som kund verkligen känna "att det här blev bra". Det är jätteviktigt att konsumenten är i fokus. 

Företaget jobbar mot både privat- och företagskunder.

– Sedan ett antal år tillbaka har vi fokuserat mycket på försäljning till industri- och byggsektorn. Det har varit värdefullt och vi jobbar inom sex mils radie kan man säga. 

Albins, som har totalt 15 medarbetare, kommer de närmaste dagarna uppmärksamma att man fyller 95 år som företag.

– Det blir jubileumsdagar, där vi bjuder in kunderna med vassa erbjudanden, kaffe och tårta. Det ska vara trevligt att komma hit och vi kommer göra något längre fram.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: