Vår tidning rapporterade i september om Dressmanns lansering av en ny butikslayout för att göra det enklare för kunderna att navigera i kedjans flera hundra butiker. Arbetet har pågått i cirka 80 butiker per vecka sedan månadsskiftet september-oktober.
Inom loppet av två dagar per butik har ny butiksinredning kommit på plats och alla avdelningar omorganiserats.
Teamet kom till Vimmerby i slutet av förra veckan (17 och 18 oktober) och nu pågår det sista arbetet med att byta belysningen.
– Det är ett arbete som ska vara färdigt i morgon (fredag), säger butikschefen Paola Vergara.
Det är med glädje och inspiration som Paola Vergara tittar ut över butiken som har fått sig ett ordentligt lyft.
– Det är mycket ljusare och det blir lättare för kunderna att hitta i butiken. Belysningen ger ett mer inbjudande och ljust intryck, säger Paola Vergara.
Nya skyltar underlättar
Det har kommit på plats nya skyltar som förklarar vad det är för kvalité och modell på kläderna.
– Alla avdelningar har fått ny plats i butiken och det står specificerad information på varje avdelning. Det blir till exempel lättare för kunderna att förstå skillnaden på slim fit och regular fit och det finns information om hur man ska gå till väga för att hitta rätt kostym. Kunder undrar ibland vad S, R och L betyder vad gäller kavaj och det är längden på armarna (long, regular och short), säger Paola Vergara.
Hon ser informationsskyltarna som ett värdefullt hjälpmedel för kunderna.
– Blir det mycket kunder i butiken och man inte hinner med alla kan de själva läsa, prova och hitta rätt storlekar med hjälp av de nya skyltarna. Det finns information om alla jeans- och kalsongmodeller vi har.
"Blir som en nystart"
Andra positiva detaljer som man lägger märke till i butiken är förbättrad belysning och ljusa paneler.
– Tidigare var det många kunder som kom fram till mig och frågade vad det är för färg på ett visst klädesplagg för att de inte såg på grund av att det var så mörkt. Med den nya belysningen ser man allting mycket bättre och det är väldigt skönt. Många kunder lägger märke till att det är mycket ljusare och skönare och lättare att hitta i butiken.
Dressmann vill med uppgraderingen ge kunderna en bättre shoppingupplevelse och hoppas kunna locka fler personer till butiken.
– Det blir som en nystart. Vi hoppas att det ska locka mer ungdomar och mer folk till butiken.