2024 blev ett urstarkt år för Astrid Lindgrens Värld sett till det mesta. Till slut landade man på 536 600 besökare och det var bara 600 besökare från det tidigare rekordet.
Ekonomiskt ser det också ut att bli ett starkt år när allt är summerat.
– Ett jättejättebra år verkligen. Det är det näst bästa besöksmässigt någonsin och kommer bli mycket bra ekonomiskt. Vi får återkomma med det i mars efter bokslutet, men det ser ut att bli ett fantastiskt bra resultat och det näst starkaste året genom tiderna, säger vd Joacim Johansson.
I själva verkat kanske det allra bästa. År 2021 gjorde ALV 18,3 miljoner i vinst men det beskrevs då vara en dopad siffra till följd av pandemipengar.
– Vi fick pandemipengar väldigt sent så det var en del stödpengar som egentligen tillhörde ett annat verksamhetsår. Jag har sagt tidigare att det var dopat, så vi är jättenöjda med 2024. Inte minst med gästnöjdheten. Den fortsätter att öka lite grann från en redan väldigt hög nivå.
Blir det näst bästa året på både omsättning och resultat?
– Det kommer bli rekord på omsättningen och i själva driften är det också det bästa resultatet någonsin om vi bortser från det dopade året. Vi är oerhört tacksamma för det, men det är vi är mest nöjda med är vår medarbetartrivsel. Våra medarbetare gillar att vara på jobbet och det speglar av sig. Vi skulle inte ha så många nöjda gäster om våra medarbetare inte trivdes.
Lite av ett mellanår
Den största satsningen under fjolåret var den på Mattisborgen. Allt utom själva borgen gjordes om och det var en satsning på 30 miljoner. När den nya Ronja Rövardottern-serien hade premiär var det en passande satsning.
– Kommentarerna från gästerna har varit jättepositiva. Vi dubblade antalet publikplatser och det gjorde att fler också fick plats på andra ställen i parken. Det blev superbra.
Nu kommer dock det här året bli ett mellanår rent investeringsmässigt.
– Vi hade, utöver Mattisborgen, också slutförandet av Villa Linnéa och vår satsning på konferenser. Så det här blir inget stort investeringsår.
Men det innebär inte att det inte blir några investeringar alls. ALV kommer göra investeringar för miljonbelopp även det här året.
– Vi lägger en ganska stor peng på att flytta skicklighetsspelen som vi kallar det från Pippilotten vid lilla scenen. Den flyttar mitt emot Karlssons skicklighetsspel och det ska bli känslan av en spelgata innan man rör sig mot Katthult. Det byggs i samma stil som Karlssonlotten i 50-talsmiljö med trädgård, stensättning och parkmöbler. Det ska vara klart till öppning i vår.
Det är en investering på 1,5 miljon. Dessutom investerar man miljoner i nya elbilsladdare. Det rör sig om cirka tre miljoner kronor.
– Vi har haft 45 elbilsladdare och nu ökar vi i kapacitet och gör ett knappt 50-tal till här. Vi sätter några på personalparkeringen också. För medarbetare vi har som bor i Eksjö, Västervik eller Loftahammar är det en perfekt sträcka med elbil. Allt annat blir centrerat utanför lunchparkeringen. Vi såg hela sommaren att det var helt fullt och kö till laddplatserna, så vi märker en stadig ökning.
Dessutom sätter man fyra elbilsladdare uppe vid Astrid Lindgrens Näs.
Runt 630 i sommar
Sedan årsskiftet har Astrid Lindgrens Värld anställt två till och är nu runt 75 heltidsanställda. Vid pandemin, då man var ett 50-tal, fick 15 sluta. Nu har man studsat tillbaka och passerat det ordentligt. Under sommarsäsongen kommer vara runt 630.
– Så många anställningskontrakt hade vi sommaren som var. Alla jobbar inte heltid, men det kommer inte gå att vara färre.
Hur ser målbilden ut för säsongen?
– Vi vill gå över en halv miljon besökare igen. Nu har vi två år i rad gått över det med råge och där vill vi vara sommaren 2025 också. Sedan får vi se om det blir nytt rekord, men det hoppas vi såklart på. Bokningsmässigt ser det lika bra ut som ifjol och vi har sålt ungefär samma volym vad gäller årskort.
Astrid Lindgrens Värld öppnar för säsongen den 16 maj och stänger parken den 17 augusti.
– Vi har kampanjat lite inför kristi himmelsfärdshelgen och där är det helt fullt i såväl Lilla staden som på Oxgården. Det är häftigt. Staffan (Samuelson) har varit jätteduktig, men vi kan utnyttja vårt säljparaply vad gäller Oxgården och det ska bli spännande att se vad det innebär.
Förlänga säsongen?
Att försöka förlänga säsongen ytterligare har länge varit uppe för diskussionen. Det blir ingen förändring gällande parköppet i år.
– Vi lade mycket resurser på det och tittade på om vi skulle kunna köra jul- och nyårsöppet eller sportlovsöppet när vår målgrupp har möjlighet till ledigt och vad vi behöver anpassa för vinterdrift. Våra fastigheter är byggda för sommarverksamhet och något som inte underskattas, utan väger tungt i vågskålen, är att våra medarbetare har möjlighet till sammanhängande semester mellan jul och nyår. Vi får inte det på sommaren på samma sätt och ska vi då växla upp organisationen behöver alla som jobbar jul och nyår större möjlighet till sommarsemester.
Det skulle göra att grundbemanningsstyrkan behöver utökas och bli klart större.
– Rent ekonomiskt är det nog en bra bit tills vi kommer dit. Vi tror nu på affären att nyttja våra faciliteter mot våra målgrupper. Vi har satsat på konferenser och möten och det har gått jättebra så här långt. Vi ser att det är lättare att växa där. Vi behöver täcka våra boendekostnader även när parken inte har öppet. Vi ser att det är lättare att växa där än att utöka fler öppna dagar av klassisk parkdrift.