Annons:

Sök

Annons:

Karaktärshotellet tog hem prestigefyllt pris

Vd Micael Glennfalk och receptionist Mikaela Larsson med det diplom som idag sattes upp i receptionen på Björkbackens Karaktärshotell. Foto: Privat

Karaktärshotellet tog hem prestigefyllt pris

Björkbackens Karaktärshotell i Vimmerby har utsetts till Årets Turistmål 2019, kategorin hotell av turistmål.se.
– Vi har i många år haft toppbetyg av gästerna på vårt gästbemötande, och det är nog huvudorsaken till att vi fått många röster i Turistmåls omröstning, kommenterar företagets vd Micael Glennfalk.

Annons:

Över 3500 röster i olika kategorier kom in till Turistmål.se. Flest röster i respektive kategori blev utsedd till vinnare. I hotellkategorin vann alltså Karaktärshotellet i Vimmerby.

– Att vi får så stor uppmärksamhet beror givetvis på Astrid Lindgrens Värld och att de drar så många besökare till Vimmerby. Då har även ett litet hotell chans att hävda sig. Våra medarbetare är så engagerade och visar så stor omsorg om våra gäster så det är roligt att just det uppmärksammas, säger Micael Glennfalk i ett pressmeddelande.

"Kvitto på att de gör helt rätt"

Motiveringen är att Karaktärshotellet har en servicenivå ”i världsklass” till gästerna och har stort fokus på gästen. Också att man på ett positivt och drivande sätt ligger i framkant.

– Det är ett kvitto på att Karaktärshotellet gör helt rätt då det är hotellgäster som röstat på sin favorit, säger Per Berg, VD på Turistmål i Sverige AB, en hemsida som har över 18 000 sevärdheter och turistmål samlade.

Gästerna de bästa inspektörerna 

Receptet på framgång är, enligt Glennfalk, en ständig kontakt med gästerna och en omedelbar respons på deras önskemål.

– Vi gör gästenkäter som alla andra, där vi regelbundet diskuterar kundens önskemål gentemot det erbjudande vi presterar. Det som uppmärksammas är sannolikt vår snabba återkoppling och hur seriöst vi tar på kundernas förslag till förbättringar.

– Det finns inga bättre ”hotellinspektörer” än gästerna själva.

Höga poäng av Visita 

I veckan hade Karaktärshotellet besök av branschorganisationen Visitas hotellinspektör som klassificerar hotell för den europeiska stjärnstandarden  .

Gränsen för fyra stjärnor är 400 poäng, och Björkbacken tilldelades 427. Dock har man valt att ta tre stjärnor Superior istället, eftersom man inte vill nattbemanna vintertid.

– Vi har nattbemanning hela sommaren, men på vintern arbetar vi med kodlås och med jourtelefoner efter kl 21.30, berättar Glennfalk.

 Vad blir nästa utmaning för Björkbacken?

 – Pandemin har gjort att det finns gott om planeringstid och vi sätter just nu målsättningar för både nästa år och fem år framåt. Vi tror att Astrid Lindgrens Värld, som vi och besöksnäringen i Vimmerby är helt beroende av, kommer igång igen redan till nästa sommar och det måste vi ta höjd för.

– Sedan vill vi utvecklas och ständigt bli bättre. Det finns alltid att göra för att förbättra  erbjudandet till våra gäster, säger Micael Glennfalk.

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: