Annons:

Sök

Annons:

SD:s replik:

Petra Whidotti menar att KLT:s trafikdirektör har en retorik som är direkt obehaglig. Foto: Pressbild

SD:s replik: "Retoriken om att SD smutsar ned är direkt obehaglig"

Kalmar Länstrafik är inte nöjda över att Sverigedemokraterna använder ett KLT-tåg i en annons för att symbolisera att "segertåget" anlänt till Vimmerby. Enligt trafikdirektören Christer Holmgren smutsar det ned deras varumärke.
– Det är ytterst anmärkningsvärt att trafikdirektören lägger sig i valrörelsen, säger Petra Whidotti, tvåa på SD:s lista i kommunvalet.

Det är i en annons inför valet som Sverigedemokraterna i Vimmerby använder en bild på ett tåg vid resecentrum. Tåget är fullt av SD-symboler och texten lyder "Segertåget har anlänt till Vimmerby! Ska du med?". 

– Vår kommunikatör fick det här till sig från en privatperson i Vimmerby. Vi tycker inte att det är lämpligt. Att använda sig av bildmanipulationer, så att människor tror att det är vårt tåg som ser ut på det här sättet är rent olämpligt. Det är verkligen inget vi uppskattar att länstrafiken används på det här sättet. Att över huvud taget göra en bildmanipulation, där man försöker få människor att tro något om oss, är mycket olämpligt. Det här smutsar ned vårt varumärke. Vi står helt fria från alla politiska partier och oavsett vilket parti det är ska inte vi användas i en valkampanj, säger trafikdirektören Christer Holmgren i den HÄR artikeln. 

Petra Whidotti, tvåa på SD:s lista till kommunvalet, reagerar i sin tur väldigt starkt på trafikdirektörens reaktion.

– Det är ytterst anmärkningsvärt att trafikdirektören lägger sig i valrörelsen på detta sätt och uppenbart med överord om att Sverigedemokraterna är smutsiga och smutsar ned. Det är en retorik som känns direkt obehaglig, säger hon. 

Tycker ni att KLT överreagerar?

– Det är verkligen en överreaktion där man inte ens tagit kontakt med oss i Vimmerby om detta. För det första bör det framhållas att KLT:s logga eller varumärke inte ens finns med på bilden. För det andra tillåter KLT politisk reklam. Exempelvis rullar Socialdemokraternas reklam inne på bussarna i Kalmar. Där är det möjligt att fotografera deras budskap tillsammans med KLT:s logga. Det vore intressant att veta om Christer även anser att detta smutsar ned deras varumärke.

"Miljövänligt mot valseger"

Petra Whidotti menar att det är en somrig och fin bild med ett SD-tåg. 

– Det är ett uppfriskande komplement till de annonser med budskap där vi uppmanar folk att åka miljövänligt mot valseger. Innan vi körde annonsen stämde vi även av med Dagens Vimmerby om det var okej, vilket man bekräftat att det var. 

Kan ni förstå att KLT tycker att det är olyckligt att den används i en valkampanj?

– Nej. 

Är bilden tagen från KLT eller är det en egen bild?

– Det är en medlem som gjort bilden och som är en sammanslagning av flera olika bilder, men som inte har någon koppling till KLT.

Ångrar ni ert val att göra så här?

– Nej. Men en ursäkt från trafikdirektören vore på sin plats och han får gärna ringa mig.

Dagens Vimmerbys vd Jakob Karlsson säger så här om den omdiskuterade annonsen: 

– Det är ett montage av ett offentligt ägt tåg och det finns ingen tydlig koppling till KLT i bilden. Utöver det tillåter KLT politisk reklam. För mig var inte frågan större än så och jag såg inget problem med annonsen. 

Christer Holmgren menar att det finns en tydlig koppling.

– Tågets namn Nils Dacke är förknippat med KLT. Det är rätt som Jakob säger att vi tillåter reklam inuti våra bussar, men denna styrs av en av oss fastställd riktlinje eftersom denna reklamplats är utlagd på en privat entreprenör.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: