Hultsfreds kommuns enhetschef Marie Pihl anser att problemet med larmet är oacceptabelt. Foto: Hultsfreds kommun
En kvinna i 85-årsåldern blev liggande på golvet i nio timmar efter att hon brutit lårbenshalsen. Det visade sig att hennes larm inte fungerat på nästan tre veckor.
– Även här handlar det om den mänskliga faktorn, säger verksamhetschefen Marie Pihl.
Det var i slutet av maj som kvinnan bröt lårbenshalsen i sitt hem. Kvinnan hade trygghetslarm från Hultsfreds kommun – men larmet fungerade inte. Nio timmar senare hittades kvinnan av sin väninna.
– På den tiden ringde vi inte till henne varje dag och det kunde ha gått riktigt illa. Hon satt på rumpan och kunde inte ta sig någonstans. Det känns jättejobbigt att larmet inte fungerade, säger en anhörig till kvinnan till Dagens Vimmerby.
"Gjort en miss"
Skälet till felet var ett misstag hos Hultsfreds kommuns larmleverantör.
– De hade gjort en miss i återrapportering. Man felsöker alla larm varje dag, men det hade blivit en miss av något slag. Det ska inte kunna hända. I normala fall ska vi få en felrapport om att larmet inte fungerar, men även där handlar det om den mänskliga faktorn, säger Marie Pihl som är bekymrad över att larmet inte fungerade:
– Det är mycket allvarligt. Det blir en falsk trygghet om larmen inte fungerar. Det är inte acceptabelt.
Inte trygg
När problemet undersöktes visade det sig att larmet inte varit aktivt på hela 19 dagar.
– Det finns felkällor och larmen kan bli inaktiva. Det här är ett larm som inte används så ofta och då är det svårare för oss att kontrollera. På det här larmet hade det inte gjorts någon kontroll på 19 dagar.
Hemtjänsten kontrollerar larm manuellt en gång i månaden.
– Det gör vi med jämna mellanrum.
Är en gång i månaden tillräckligt?
– Det är det inte när det händer något. Men vår leverantör har kontroll en gång per dygn och det måste vi förlita oss på. Det är inte möjligt att åka runt till alla människor och prova larmen när vi inte har andra insatser. Det är ett dilemma.
Känner du dig trygg med larmsystemet?
– Nej, inte fullt ut. Det finns mycket att önska. Framöver kommer vi att handla upp andra slags larm där man har tätare kontroller. Naturligtvis finns det felkällor, men det gör det väl alltid.
Hur stor är risken att det händer igen?
– Den är väldigt liten i alla fall.
Hur gör ni för att återuppbygga förtroendet gentemot brukaren?
– Vi kan bara be om ursäkt och säga att det inte ska kunna hända igen.
Händelsen är ännu inte anmäld till Inspektionen för vård och omsorg.
– Vi har gjort en utredning, men jag kan inte svara på om det går till IVO. Det är en bedömning vi får göra.