Det var i maj som 67-åriga Anette Rintala drabbades av en massiv stroke. I ett par månader var hon på Vimarhagas korttidsboende, men kom hem till bostaden i Södra Vi i augusti månad.
Hennes make Tomas Rintala menar att biståndsenheten tidigare sagt ja till de åtgärder som behöver göras för att anpassa hemmet. Men nu får han inte tag i rätt person och hemtjänsten kände inte till någonting om det här.
Följden har blivit att Anette Rintala inte fått ta en ordentlig dusch på tre veckor, vilket vår tidning berättade om i ett reportage den gångna helgen.
Socialchefen Anette Nilsson ville inte kommentera ärendet i slutet av förra veckan.
"Jag går inte in och kommenterar ett enskilt ärende. Personen ifråga kan kontakta socialförvaltningen för att få kontakt med biståndshandläggare eller annan person, samt även framföra klagomål. Självklart vill vi att alla får den omsorg de har behov av, men om så inte sker så vill att en kontakt sker till socialförvaltningen och där kan det sedan förmedlas till rätt person för hantering", skrev hon i ett mejlsvar.
"Självklart är det inte bra"
Inte heller socialnämndens ordförande Eva Berglund (S) vill kommentera det specifika ärendet.
– Jag kan inte prata i enskilda ärenden och jag har ingen aning kring omständigheterna i det här ärendet. Även om man har gått ut i tidningen så ger det mig ingen rätt att kommentera enskilda personer. Jag riskerar att bli anmäld om jag gör det, säger hon.
Men de vill ju ha svar på hur det kan ha blivit så här?
– Rent generellt finns vissa regler kring dusch vid behov. Sedan kan dessa se lite annorlunda ut om man bor hemma och har hemtjänst. Jag kan inte säga precis hur reglerna ser ut, men det finns regler för det.
Vad säger du rent generellt om att någon inte fått duscha på tre veckor?
– Självklart är det inte bra, det håller jag med om. Men jag kan inte kommentera orsaken i ett specifikt ärende.
Kan du förstå att det verkar märkligt att ni inte kan kommentera ärendet, när familjen själva valt att gå ut med sin historia?
– Det kan jag absolut göra. Men jag kan inte kommentera det, så är det bara.
"Många tycker det är för jäkligt"
Eva Berglund uttalar sig åter rent generellt när hon säger att man helt enkelt får lämna in ett klagomål om man är missnöjd.
– Det är inte konstigare än så. Vi har särskild hantering för det och sedan utreds ärendet. Skulle man ha gjort någon grov felaktighet eller orsakat skador, så är det vår skyldighet att redovisa det till IVO (Inspektionen för vård och omsorg, reds.anm) och därefter är det IVO som avgör om de åtgärder vi vidtagit är tillräckliga. Möjligheten att lämna in ett klagomål finns alltid om man upplever att saker inte gått rätt till.
Tomas Rintala säger några dagar efter reportaget att han fått mycket åsikter och synpunkter till sig från allmänheten.
– Men jag har inget hört från kommunen. Jag antar att man försöker få det att rinna ut i sanden.
Vad tycker folk?
– Att det är för jäkligt. Det är våra skattepengar som betalar deras löner och då borde de hjälpa sina invånare.
Tillskapar en dusch nu
Nu fortsätter familjen på egen hand att ordna en dusch på husets bottenvåning, som är den enda plats där Anette kan vara numera. Hon kan inte ta sig upp på övervåningen eller ned i källaren.
– Jag sparar varje kvitto för att kunna bråka om det i efterhand.
Under onsdagen tog han sin Anette till Vimarhaga för att hon skulle få duscha.
– Men det är ju en kostnad varje gång. Vi kommer fortsätta med det tills vi fått till en dusch här hemma. Det kan ta tid dock. Jag kan bara lägga en eller ett par timmar varje kväll och man brukar ju säga att ett badrum tar 150 timmar att färdigställa. Det är bara att räkna så förstår man att det tar tid.
Kan det bli aktuellt att lämna in ett klagomål?
– Det kan det absolut bli.
HÄR kan du läsa helgens reportage i sin helhet.