Det var för fem år sedan som kommunfullmäktige fattade ett beslut om att klimatkompensera för tjänsteresor. Kommunens transporter och resor med personfordon skulle kompenseras med två procent av den totala bränslekostnaden per år.
Förslaget från kommunstyrelsen på måndagskvällen var att kommunfullmäktige skulle häva det beslutet med hänvisning till beslutet om policy för hållbarhet. Något som Lars Johansson (V) inte riktigt fick ihop.
– Vi tog precis ett hastigt beslut om en hållbarhetspolicy. Nu upphäver vi tidigare beslut om klimatkompensation med hänvisning till den här policyn. Jag undrar över kopplingen – vad finns redan i policyn som gör att vi tar bort ett klimatvänligt beslut som redan fattats? frågade Lars Johansson.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Käll (C) svarade att beslutet om klimatkompensation visat sig ganska kraftlöst.
– Policyn kan ge större effekter än det enskilda direktivet, säger han.
Reserverade sig mot beslutet
Lars Johansson hade förståelse för den invändningen.
–Det är små summor det handlar om kanske, men här har vi ett bra förslag för klimatet. Jag tycker att det rimmar lite illa att vi först inför en policy om att vara hållbara och sedan upphäver ett sådant beslut direkt efteråt.
Marie Nicholson (M) poängterade sedan att klimatkompensationen ursprungligen kom genom en motion från Moderaterna.
– Det är alltid trevligt när ni i Vänsterpartiet backar upp våra motioner. Det har beslutats om det här, men det har aldrig riktigt genomförts. Det arbetades fram ett system, men när det låg på bordet såg vi att det var uddlöst, besvärligt och komplicerat. Nu håller vi på och ställer om till biogasbilar och det är bättre vi lägger energi på det som ger resultat än symbolpengar som inte har en viktig funktion för vare sig kommunen eller klimatet.
Beslutet blev att upphäva klimatkompensationen. Något som hela vänstergruppen reserverade sig mot.