I oktober 1923 grundade Malcolm och Mathilda Sandström Fabriksboden i Kisa. Sex år senare öppnade Richard Sandström i Vimmerby.
Resten är, som det så vackert heter, historia.
I år är det 100 år sedan Sveriges äldsta familjeägda modehus såg dagens ljus. Mikael Sandström, som är tredje generationen, tog över butikerna i Kisa och Vimmerby 1982 och klev då på riktigt in i familjeföretaget.
– Jag och Mikaela har nästan exakta parallella historier. Det skiljer bara 30 år. När jag tog över det här som 29-åring hade jag pluggat i Uppsala och jobbade i Stockholm. Jag hade inte haft några som helst tankar på att ta över, men jag upplevde att jobbet som ombudsman på Saco var tråkigt. Jag upptäckte att jag inte ville syssla med det, så då påbättrade jag min fil.kand. med marknadsföring och reklam på 100 poäng. Jag hade fortfarande funderingar på att jobba med information och inte reklam, men jag insåg mer och mer att det här med kommersiell marknadsföring var väldigt roligt, berättar Mikael Sandström under vår långa intervju om jubileumet.
Ungefär samtidigt hade Mikaels bror, Ola Sandström, börjat expandera med sina JC-butiker.
– Han ville flytta till Göteborg och vi diskuterade det hela. Han ville att jag skulle flytta ned till Vimmerby och se efter om jag tyckte det var roligt.
Något han verkligen tyckte.
– Det var jättekul och jag fick göra precis allting.
Sju år efter att Mikael tagit över Sandströmsbutikerna öppnades en ny butik i Västervik. Fem år senare delade bröderna upp företaget i varsitt bolag.
Fyllde 70 år förra året
Under förra året fyllde Mikael Sandström 70 år. Han är dock i allra högsta grad fortfarande verksam i bolaget. Men den fjärde generationen, Mikaela Sandström, började för tio år sedan att arbeta i familjeföretaget.
– Jag har alltid sagt att jag aldrig skulle jobba på Sandströms och jag skulle absolut inte bo i Vimmerby. Knappt ens Sverige, så det var aldrig i livet.
Men efter att ha flyttat till Skåne efter högstadiet, varit några turer i Tyskland och studerat till civilekonom vid Lunds universitet blev "aldrig i livet" plötsligt mer aktuellt.
– Jag hade jobbat med hästar i flera år och jag och min man drev en hästgård. Jag hade också jobbat med forskning och utveckling inom Tetra Pak och det var en superrolig arbetsplats, men det gick inte att förändra så mycket. Jag var en liten person i ett stort företag och det var lite frustrerande. Vad ville jag göra egentligen? Jag insåg att allt jag tyckte var kul fanns här på Sandströms.
När äldsta sonen skulle börja skolan gick flytten slutligen till Vimmerby.
– Vi hade funderingar på att köpa en hästgård här också, men vi kände oss färdiga. Nu bor vi i en villa och min man är brandman. Vi trivs jättebra.
Delar i princip på vd-tjänsten
Nu delar hon och Mikael i princip på vd-tjänsten. För honom fanns aldrig några andra funderingar än att dottern själv skulle bestämma över sin egen framtid. Detta trots att hon är enda barnet och enda möjliga arvingen för att familjeföretaget skulle kunna fortsätta.
– Jag hade en regel tidigt, men den behövde aldrig användas eftersom Mikaela tyckte samma sak. Hade hon kommit och sagt efter gymnasiet att hon velat börja jobba i företaget direkt, så hade jag sagt till henne att hon skulle ut i världen, skaffa sig erfarenhet och en bättre utbildning. Det var precis så hon tyckte själv också, säger Mikael.
Så det blev ganska perfekt?
– Det blev osedvanligt lyckat. Det jag var tydlig med var att hon alltid skulle veta vad hon antingen avstod ifrån eller tog över. Därför fick Mikaela tidigt en styrelseplats. Vi har en väldigt aktiv styrelse och det har varit en av mina kungstankar. Jag tycker inte om köksbordsstyrelser, där en mamma eller sambo sitter med bara för att.
Hur viktigt har det varit att företaget skulle gå vidare i familjen?
– Det är alltid roligt naturligtvis och det är få företag som fyller 100 år och där det i princip är i rakt nedstigande led. Richard var min farbror och han och min pappa ägde bolaget tillsammans. Nu dog min pappa tyvärr tidigt. Men med farfar och farmor, Richard och pappa, jag och Ola – och så nu Mikaela. Det är klart att det är väldigt kul. Många företag kan ståta med att de är 120 år gamla, men ofta har man då haft en rad olika ägare.
Hur ser fördelningen ut mellan er?
– Mikaela är hjärnan bakom alla våra digitala system och det är väl lite svar på frågan. Jag är duktig, erfaren och har en gedigen kunskap men jag är inte världsbäst på att ta till mig ny teknik. Jag gör det jag är bra på och Mikaela gör det hon är bra på. Jag avlastar henne rätt mycket, så att hon kan koncentrera sig på framtiden.
Mikaela säger att hon och hennes far är ganska lika.
– Vi tänker lika och tycker oftast likadant. Vi har samma grundvärderingar och vet var vi står och vart vi ska. Det är aldrig så att vi behöver kontrollera varandras arbete. Många önskar extra timmar på dygnet och det har vi i varandra. Det är ett väldigt effektivt sätt att jobba på.
Mikael säger att han kallar sin dotter för "HSB", en akronym för "Hon Som Bestämmer".
Är det så?
– Om jag inte sätter ned foten och vet att något är fel, vilket är synnerligen ovanligt. Dynamiken oss emellan är bra och vi har aldrig haft några uppgörelser med varandra.
Än så länge är väl du Mikael det tydliga ansiktet utåt för Sandströms. När sker det skiftet?
– Jag satt faktiskt och tänkte på det i bilen hit. Min bror bodde här när jag kom hem och då hade vi en rolig präst i Vimmerby. "Är du lillbrorsa till Kalsongkungen? Då får du heta Lilltrosan". Jag fick frågan om vad jag hade för planer och jag svarade att jag ville att Ola skulle bli min bror. Så blev det naturligt, eftersom Ola flyttade härifrån. Jag är nog fortfarande ansiktet utåt, men vi gör mer och mer av det tillsammans. Så fort det är en diskussion eller förfrågan om 100-årsjubileumet är vi till exempel noggranna med att vi ska göra det ihop.
Varför har Sandströms överlevt allt?
Det är tid att återgå lite till historien. 1945 startades Mästersöm av Gunnar Sandström, som kom att bli en av Vimmerbys största arbetsgivare. 21 år senare såldes Mästersöm till Salenco.
– Det var ett dotterbolag till Sandströms och man lyckades väldigt bra. Redan 1952, samma år som jag föddes, blev Mästersöm Kunglig Hovleverantör. Mästersöm var en kvinnoindustri som gjorde att unga tjejer fick möjlighet till jobb och utbildning. Pappa var förutseende och man hade ett helt hus för dem att bo i. Det var som den tidens studentrum. Tänk att på den tiden, som 15-åring, få eget jobb och kunna flytta hemifrån. Hela huset var fullt av tjejer och de tyckte att det var helt fantastiskt.
Under de 100 år som Sandströms nu firar har man överlevt depressionen på 30-talet, andra världskriget och pandemier. Vad är förklaringen till att just Sandströms har gjort det?
– Vi har fått den frågan tidigare och då svarade jag "tur". Det stämmer inte helt, vi har inte bara haft tur. Det är en kombination av att vi har varit duktiga genom generationerna på att driva företaget utifrån den tidens förutsättningar. Det första för att överleva så länge är att man fattar mer rätt än fel beslut. Richard var med i bakgrunden när farfar och farmor startade Fabriksboden. Inte långt efter att han startat i Vimmerby kom depressionen, men istället för att slås ned av den såg han till att åka runt och köpa upp varor andra företag inte kunde lösa ut. Det gick därför ganska bra under 30-talet.
Mästersöm kallades för "den glada fabriken" och på 70-talet gick Sandströms under namnet "det vänliga modehuset".
– Vi har alltid försökt att jobba med att skapa en bra stämning och att det ska vara kul att jobba. Man ska inte känna att "nu går jag till den hemska arbetsplatsen" utan man ska tycka att det är kul.
Mikaela Sandström pekar på att man varit konsekventa i decennium efter decennium.
– Vi gör egentligen samma sak nu som då. Man måste hela tiden varit flexibel och kreativ. Det handlar om att laga efter läge, för läget förändras hela tiden. Att alltid hitta hur vi kan komma ut ur något starkare har vi alltid varit väldigt duktiga på. Någonstans handlar det också om att bli vid vår läst. Vi har självförtroende i vår affärsidé och kan det här jättebra, oavsett om det gäller Linköping, Vimmerby eller nätet. Det här är vi och det kör vi på, säger hon.
Vilka är de största förändringarna sedan du kom in i Sandströms, Mikael?
– Jag brukar säga att allting har förändrats men ingenting har hänt. Vi diskuterar samma frågor som förr. En del går mycket fortare i dag men en del går också långsammare. De största problemen är de långa ledtiderna. På 60-talet, om man behövde 500 par jeans, kunde man åka till Borås och få dem veckan därpå. Nu har ledtiderna blivit längre och pandemin har också påverkat ledtiderna. Från att ha jobbat mycket med att korta ledtiderna har branschen börjat gå tillbaka till de långa ledtiderna, där mycket köps in minst ett halvår innan det levereras.
Tio butiker på nio orter
Om Sandströms kommer fira 200 år när vi skriver 2123 är förstås en omöjlig fråga att svara på. Men både Mikael och Mikaela har ambitioner framåt.
– Vi har god ekonomi och är inte i händerna på bankerna som många andra. När en butik i Jönköping kursade våren 2020 passade vi på att köpa den till en mycket rimlig peng om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Trots pandemin såg vi ett tillfälle att få fotfäste i Jönköping och det blev en lyckad etablering för oss.
Sandströms har i dag tio butiker på nio olika orter. Att man kommer etablera sig på fler orter är inte omöjligt.
– Vi får väldigt många erbjudanden och förslag, men en dag dyker något upp. Vi skyndar långsamt. Tidigare var vi ett bra litet företag men ett dåligt stort företag brukade jag säga. Nu är vi ett bra företag i den kostym vi befinner oss i. Det är tack vare Mikaela. Hon bytte ut alla våra datasystem när hon kom in och det är avgörande när man har tio butiker.
Sandströms har 60 till 70 anställda i bolaget.
– När pandemin kom insåg vi att vi var tvungna göra snabba förändringar. Personalen förstod stundens allvar och ställde upp helhjärtat. Efter pandemin kom vi ut som ett starkare och bättre företag. Just lager, löner och lokaler är de viktigaste delarna i ett klädföretag. Har man ordning på de här tre, så har man ordning helt enkelt, säger Mikaela.
Hur ser ni på detaljhandelns framtid?
– Ibland ställer man e-handeln mot den fysiska handeln, men all handel är handel. Om hyresvärdarna tar sitt förnuft till fånga tror jag det kommer öppnas fler fysiska butiker. Man behöver skapa en relation med sin kund och att göra det i en fysisk butik är billigare än Google-annonseringar och investeringskapital. Det finns inget sätt att bygga relationer så effektivt som det fysiska mötet. Det är oslagbart. E-handel är också jättebra, men det är inte en fysisk butik och ett fysiskt möte, säger Mikaela.
Båda tror att man kommer se fler e-handlare som öppnar fysiska butiker i framtiden.
– Vi har medvetet valt att skynda långsamt med vår e-handeln. Nu börjar den bli lönsam.
Gett ut jubileumsbok
Sandströms 100-årsjubileum uppmärksammas på flera sätt. En jubileumsbok, skriven av Jens Fellke och Helena Egerlind, har getts ut. En 100-årsutställning planeras det också för på Warmbadhuset som Vimmerby Konstförening står bakom.
– Det var viktigt för oss att ha ett utifrånperspektiv till boken. Det är ett dokument över en hundraårig familjehistoria. Sedan har vi alltid ett födelsedagskalas för våra kunder när vi fyller år och i år blir det lite större och lite bättre förstås nu den 11 oktober. Vi uppmärksammar personalen med en jubileumsweekend på Gränsö Slott den 21 oktober. Då har vi också bjudit in våra pensionärer till jubileumsmiddagen.
Vad känner man när ens familjeföretag fyller 100 år?
– Stolthet och glädje. Jag har i många år sagt att jag ska jobba tills företaget fyller 100. Många har tolkat det som att jag ska sluta när företaget fyller 100, men det har jag aldrig sagt, säger Mikael Sandström.
– Och tacksamhet. Tacksamhet för dem som gått före och gjort det här möjligt, och för alla som fortsätter göra det här möjligt varje dag, fyller Mikaela i.
– Ett företag är inte ett företag. Det är en förskräcklig massa människor och individer. Det är ett företags styrka och det är det många som inte beaktar.