Annons:

Sök

Annons:

  • Möt Ljunghälls nya vd:

    Mike Borger är ny vd för Ljunghäll. Han inledde på golvet inom Gnutti Carlo-koncernen och är nu vd för två fabriker. Foto: Simon Henriksson

  • Möt Ljunghälls nya vd:

    Mike Borger ser positivt på framtiden för fabriken i Södra Vi och menar att ett tydligt tecken är att ägarna väljer att fortsätta investera. Foto: Simon Henriksson

Möt Ljunghälls nya vd: "Ägarna ser Södra Vi som en otroligt viktig fabrik"

Anders Melin går snart i pension. Hans efterträdare är 40-årige Mike Borger från Arboga, som kommer att dela sin tid mellan två Gnutti Carlo-ägda fabriker. Vi mötte honom för en lång intervju om hans bakgrund och kommunens största privata arbetsgivare. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Under lång tid har Ljunghälls AB i Södra Vi varit den största privata arbetsgivaren i Vimmerby kommun och gett mat på bordet för många familjer i en herrans massa år. 

Men ingenting kan tas för givet. Ljunghäll har inte varit lokalt ägt på 20 år, men fortfarande hörs ibland en viss oro för att man plötsligt bara ska flytta jobben någon helt annanstans. Mike Borger, som vid årsskiftet officiellt blir ny vd för storföretaget med närmare 600 anställda, tror inte att den oron är befogad.

– Om vi tittar utifrån våra ägares strategier så är Sverige en otroligt viktig marknad för oss. Nu, om vi lyckas kombinera de här två fabrikerna ännu mer, så är vi en stor del av koncernen. Det har också investerats otroligt mycket här i utbyggnader, bearbetningsmaskiner och gjutmaskiner. Ägarna satsar här och för mig är det ett tecken på att man ser Södra Vi som en otroligt viktig fabrik inom koncernen, säger Mike Borger. 

Att Mike Borger pratar om att kombinera två fabriker beror på att han sedan tidigare är vd för Gnutti Carlos fabrik i Kungsör. Det är ett jobb han kommer ha kvar. 40-åringen kommer alltså vara ansvarig för två stora fabriker med 300 respektive 600 anställda samtidigt. 

– Vi vill komma ihop och jobba betydligt mer tillsammans. Det har varit två väldigt separerade bolag, men ett syfte med att ha en och samma vd för båda fabrikerna är att kunna jobba mer tillsammans. Här gjuter och bearbetar vi och i Kungsör bearbetar och monterar vi. 

Vilka synergier ser ni av det?

– Det handlar mycket om processer, rutiner och de bitarna. Det kan handla om att jobba likadant med HR och IT. Inom Gnutti Carlo har vi en regionchef för Sverige inom IT och där har vi sett att vi kan lära av varandra. Det finns olika styrkor i de två fabrikerna och det ska vi kunna se och använda oss av. Jag ser en stor potential i det. 

Mike Borger får nu ansvar för tre gånger så många anställda som tidigare, om man slår ihop medarbetarna på de två fabrikerna. 

– Jag ser det som en spännande och rolig utmaning. Jag inser att det kommer vara mer folk här och en mer komplex process med gjutningen. Det finns väldigt bra människor här och bra chefer i ledningsgruppen, som gör sitt jobb på ett väldigt bra sätt. 

Hur har diskussionen gått innan du fick det här jobbet?

– Jag har jobbat inom Gnutti Carlo i 17 år, så jag känner min nuvarande chef i Italien bra och jag känner ägarna bra. 

Tagit sig från golvet

Just 17 år på Gnutti Carlo är förstås lång tid. Mike Borger har dessutom varit iväg från det italienska bolaget i tre år. Då jobbade han bland annat två år på Norhtvolt. Man kan säga att Mike Borger gått den väg som kanske inte är lika vanlig längre – hela vägen från golvet till vd-stolen. Hans första jobb var som maskinoperatör på fabriken i Kungsör.

– Jag gick gymnasiet och sedan började jag jobba och pluggade vid sidan av. Jag har haft väldigt många olika roller inom Gnutti genom åren.

Hur ser du på att du gått hela den här vägen?

– Jag har tyckt att det varit en nyttig resa. Man vet väldigt mycket och känner väldigt mycket folk. Det har varit en spännande och rolig resa att göra. Efter så lång tid får man också en känsla för bolaget och det tycker jag är viktigt. 

När du började inom koncernen. Trodde du att du skulle vara här vid det här laget?

– Det hade jag inte räknat med när jag började, men under årens lopp hade jag en målbild om att bli vd och då främst i Kungsör, där jag varit 17 år. Ljunghäll är ett väldigt spännande bolag med bra människor och produkter som är komplexa och intressanta. Därför fanns det ingen tvekan när jag fick frågan. 

Ljunghälls nya vd har också jobbat en tid på företaget i Södra Vi tidigare.

– Jag var här i ungefär tre år för några år sedan. Då jobbade jag med operational excellence och reste runt på fabriker i Sverige, Tjeckien och Kanada. 

Hur underlättar de tre åren du gjort här tidigare?

– Framför allt genom att jag känner igen många och att det är många kvar som jag jobbade med när jag var här senast. 

Just det faktum att han rest väldigt mycket i sina tidigare arbeten gör att han inte alls ser några problem med pendlingen. 

– Det är en fördel för mig att jag kan vara i Sverige nu. Om det händer något så tar det bara tre timmar hem. Jag ser inga konstigheter i det och kommer veckopendla. Jag tror att jag kommer dela tiden ganska lika och det blir nog ungefär varannan vecka i slutändan. Vissa månader kanske det blir heltid på den ena fabriken, men det beror på vad vi har på agendan och vad som händer. Jag har hög tilltro till medarbetarna och cheferna på båda fabrikerna och det finns mycket erfarenhet inom bolaget. 

Att flytta till Vimmerby är dock inte aktuellt. Hemma i Arboga har Mike Borger tre tonårsbarn. 

Befinner sig i en omställning

Ljunghälls befinner sig i något av en omställningsfas. Det finns utmaningar gällande var de stora tillverkarna av lastbilar och personbilar kommer vara när det gäller bensin- och dieselmotorer. För flera år sedan meddelade Volvo att man endast skulle sälja elbilar från 2030. Om det blir så återstår att se. 

– Det vi ser nu är att marknaden förändras. Vi ser att hybridbilarna börjar komma igång igen. Vi är inne i ett skifte, men vi är delade i personbilssidan och den tunga sidan. Aluminiumgjutning är stort på elsidan också. Vi har stora möjligheter i den traditionella delen vad gäller tunga fordon och personbilssidan, men även i framtida delar vad gäller hybrider och el. 

Vad är det viktigaste för er då?

– Det gäller att säkra kompetens och kunder i framtiden. Allt beror på vart marknaden tar vägen och det är otroligt svårt att säga. 

Hur långt har ni kommit i den här omställningen?

– Jag har precis kommit tillbaka hit och har inte tillträtt som vd ännu, men vi levererar både till tunga fordon och personbilar. På den tunga sidan är diesel fortsatt stort. Det vi ser är att kunderna rör sig mot battersidan och elektriska fordon, men gällande tunga fordon är diesel den stora delen och det ser vi kommer vara så i ett antal år till i alla fall. 

Är kompetensbrist en annan utmaning eller vilka utmaningar ser du?

– Det är en av våra viktigaste strategier inom bolaget de närmaste åren. Hur säkerställer vi att vi har människor som vill jobba inom industrin? Det är inte bara Ljunghäll eller Gnutti det handlar om, utan det handlar om Sverige överlag, och att få unga att vilja börja jobba inom industrin. Det kan handla om att öppna upp, visa vad vi gör och skapa intresse. Vi har också en intern utbildningssatsning där vi försöker vidareutveckla människor internt. 

Och där kan väl du vara ett exempel?

– Absolut. Vi måste kunna visa att det finns olika möjligheter att växa i bolaget. Kompetensförsörjningen är en stor del för oss. Vi är närmare 600 personer i fabriken och det sker en del byten varje år. Man går i pension eller slutar och då ska vi ersätta dem. Det är svårt att hitta kompetens, inte minst vad gäller underhåll, och där gäller det att ha en dialog med skolorna. 

"Mer som hjälpmedel"

Ljunghäll har flukturerat mellan 550 och 650 anställda de senaste åren. Tror Mike Borger att det blir fler eller färre på golvet i Södra Vi i framtiden?

– Jag tror att vi kommer ligga ganska stabilt ett tag. Det har att göra med att vi är inne i en svalare marknad, så jag tror det är runt 500 till 600 personer vi kommer ligga på och det är det vi tror är vad vi kan ha sett till beläggning. 

Med tanke på automation och AI, kommer det vara fler eller färre här om säg tio år?

– Den är svår att sia om. Vår strategi är förstås att hitta nya affärer, men det är svårt att säga. Vi har redan en hög automationsgrad här. Vad mer kan vi automatisera? Det är svårt att säga och jag vet inte hur tekniken ser ut om fem år eller hur fort det går med AI. Jag ser AI som ett hjälpmedel för oss och som kan hjälpa oss att bli bättre kring instruktioner och rutiner, som är lättillgängliga för operatörerna som står på våra skift och kör fram detaljerna. Så jag ser det mer som hjälpmedel än att det ersätter några personer. 

Vad kan det handla om?

– Det kan vara att ta bort arbetsuppgifter från administration och bli mer värdeskapande. Då kan vissa roller förändras och helt enkelt jobba mer värdeskapande, men det är otroligt svårt att sia om framtiden. 

Stor global aktör

Ljunghäll är sedan över ett decennium tillbaka en stor global aktör med verksamhet på tre olika kontinenter. Det finns fabriker, utöver Södra Vi, i såväl Kina, Tjeckien och Kanada. 

– Att vara en global aktör är väldigt viktigt för att kunna serva kunderna i olika världsdelar och det är en viktig del i bolagets styrka. 

Vilken är styrkan?

– Styrkan är att vi kan förse våra kunder lokalt där de verkar. Det är viktigt om vi exempelvis tittar på EU, där man pratar om handelstariffer mot Kina, att vi finns lokalt där, i Europa och Nordamerika. Det är en styrka för oss. 

Natten innan den här intervjun görs har det varit val i USA. Donald Trump var tidigt på morgonen svensk tid uppenbart segraren. Vem som är president i förenta staterna påverkar förstås Ljunghäll mycket mer än för de flesta företag i trakten.

– Det som är mest avgörande är var marknaden tar vägen efteråt och det är svårt att sia om. Oftast är det väldigt osäkert fram till ett val och efter valet blir det något mer tydligt. Men hur det kommer påverka är svårt att säga, men det är klart att USA har stor påverkan på Europa och hela marknaden. 

Behöver växa

Officiellt träder Mike Borger in som vd från nyårsdagen. Han går nu parallellt med den avgående vd:n Anders Melin. Men hur beskriver Mike Borger sig själv som ledare och vd?

– Som människa har jag ett stort driv och många idéer. Jag vill verkligen det bästa för bolaget och människorna och vill göra mitt yttersta för att det ska bli bra. Jag försöker involvera mina närmaste och vara transparent mot de som jobbar vid maskinerna, för i slutändan är det dessa personer som producerar våra produkter. Ett närvarande ledarskap är viktigt för mig. 

Vissa frågor, eftersom Mike Borger inte tagit över ännu, hänvisar han till nuvarande vd. När Anders Melin kommer in i rummet passar vi på att fråga lite om nuläge och den närmaste tiden framåt. 

– Vi har fortfarande lite lägre volymer under 2025, men det borde bli fart på det från 2026. Konjunkturen måste igång, men vi har faktiskt inte varit så drabbade. Vi har klarat oss ganska bra, men jag tror att det börjar gå uppåt under andra halvåret nästa år. För oss har det gått rätt okej i år och vi har hängt med Scania som går upp och fått en del nya affärer med en annan kund som bär volym. I oktober i år hade vi den högsta omsättningen hittills i oktober, säger Anders Melin. 

Efter några tunga år började det gå bättre för Ljunghälls igen 2022. Förra året blev ett bra år och även innevarande år ser ut att få ett positivt utfall för företaget. Hur mycket som investerats de senaste åren vill Anders Melin inte ge en siffra på. 

– Här är fabriken utbyggd, det finns nya maskiner, ägarna satsar här och det finns en stor framtidstro. Vi har lyckats vända utvecklingen, går med positiva siffror och då blir ägarna förstås mer villiga till fler investeringar. 

Har ni utrymme för att bli större?

– Vi är lite trångbodda, men det är inte lokalerna som genererar pengar. Det är maskiner och människor. Det handlar om att optimera de kvadratmeter vi har. Våra kunder kräver effektiva lösningar och vi har flöden där ute som är otroligt bra och några som är mindre bra, säger Anders Melin. 

Men lokalerna behöver utökas, säger Anders Melin. 

– Det ser positivt ut för Södra Vi. Vi tittar på nya affärer och nya volymer. När en kund vill köpa mycket mer av oss kräver det maskiner. Vi kommer behöva utöka lokalerna och göra mer plats för fler gjutmaskiner. Produkterna vi är bra på kräver stora gjutmaskiner och vi kan få in någon gjutmaskin till, men det gör att vi behöver finna lösningar på andra saker. 

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: