Robin Aspegren slutar med speedwayen efter ESS beslut. Foto: Linus Johansson
Dackarnas Robin Aspegren, 27, lägger släpskon på hyllan. Anledningen är det nya beslutet om antalet svenska förare som ESS tagit. – Man gräver sin egen grav. Det är ett sånt jävla svek, säger han till Dagens Vimmerby.
Dackarnas Robin Aspegren hamnade i kläm i Elitserien i år på grund av sitt snitt. Därför har han inte kört ett enda heat för Dackarna. Mitt i säsongen drog sig hans allsvenska lag, Gnistorna, ur serien. Robin Aspegren har inte fått många varv på ovalen i år.
Men det är inte därför han väljer att avsluta karriären. 27-åringen, som har ett SM-guld på meritlistan, tar beslutet efter ESS regelförändring.
– Jag skiter i det nu. Det är ett sånt jävla svek, det är så jävla dåligt. Ska de hålla på så här då får de göra det, då får de ta hit en massa utlänningar i stället, om de tror att det ska dra publik och rädda sporten. Jag är inte sugen längre, säger Aspegren.
"Gräver sin egen grav"
Robin Aspegren tror att det här är dödsstöten för svensk speedway.
– Man gräver sin egen grav och då känns det lika bra att hoppa av skeppet nu. Jag måste säga att det var ju på rätt väg, med det här med tre förare och så pratades det om att utöka det. Det kunde ha räddat hela situationen, men det här är dödsstöten.
Aspegren köpte ny motor och ny cykel inför det här året.
– Och så går Gnistorna i konkurs och jag hamnade snett med mitt snitt i Dackarna, jag höll på att spy på det. Det här ökar inte direkt mina chanser... Även om jag skulle få en av två platser i ett lag, så skulle det kännas som ett sånt jävla svek mot allt och alla.
Vetlandasonen tror att mängder av svenska förare kommer att deklarera att de kört sina sista heat inom kort.
– Det är många på min nivå, som ligger på gränsen, som inte får plats nu. De lär göra samma sak, vi har redan sett att "Ludde" (Ludvig Lindgren) gått ut och sagt att han kanske lägger av, Anton Rosén gör det. Visst, det går att åka på hobbynivå, men det går inte att köpa grejer för flera hundratusen.
Vet du fler som överväger det?
– Jag har hört flera stycken som funderar på det. Det lär inte direkt komma fler förare heller. Jag menar, om man tar in fler utlänningar som håller lägre kvalitet, hur mycket publik kommer då? Hur många sponsorer är villiga att betala? De som har tagit det här beslutet kan inte ha många hjärnceller.
"Titta på NHL"
Robin Aspegren är riktigt imponerad över Peter Ljungs engagemang.
– Det är riktigt jävla bra gjort av honom. Jag hoppas att de kommer göra något, det skulle ju till ett förarfack egentligen. Kolla på NHL för några år sedan, då ställde ju spelarfacket in när de inte kom överens. Till slut blev de ju tvungna att lösa det. Jag menar, Peter (Ljung) kan sporten. Man borde lyssna på honom och inte på personer som är inkompetenta.
Vad säger du om att Lejonen ställt det här kravet?
– Sjukt, sjukt dåligt. Det är ett sånt svek, man kan inte bara kolla på sitt eget hus nu. Jag menar, vill de driva sitt företag i fem eller 20 år till? Jag tror att det blir svårare med sponsorer till klubbarna, att publiken inte kommer öka och sponsorer till förarna också. Sporten i stort mår inte bra av det här. Anders Fröjd är U21-kapten, hur rimmar det egentligen?
"Drar ingen publik"
Robin Aspegren hade gärna sett att hans son börjat köra speedway. Nu vet han inte längre.
– Hur ska vi kunna behålla sporten om svenskarna inte får köra? Är man en utländsk förare och kör i Allsvenskan, så kanske man kan få ner snittet till 0,8 och det är en förare som är i min kaliber. Men förare som Cyfer och Jablonski (Adrian och Miroslaw, båda i Indianerna förra säsongen) drar ingen publik. Det är inga förare som publiken kommer för att kolla på. Jag ville att det skulle gå åt andra hållet, att det skulle krävas fyra svenskar i Elitserien om något eller några år.
Är ni dyrare än de polska förarna?
– Nej, det tror jag inte. Och skiljer det lite, så får de ju vända på det. Vad de förlorar på publikintäkter och hur mycket sponsorerna är villiga att betala. Det är helt vrickat, det här.
Vad ska du göra nu?
– Nu får man leva Svensson-liv. Nej, men jag jobbar och har familj. Sedan har jag börjat åka lite långbana, där behöver man inte fundera på snitt eller så.