Martin Åkerberg är biträdande trafikdirektör på KLT som gör ett tidtabellsskifte på måndag som innebär flera förändringar inom busstrafiken. Foto: Lotta Madestam/MostPhotos
I februari gick Kalmar Länstrafik ut med att en rad effektiviseringsåtgärder behövde genomföras för att nå en ekonomi i balans. Delar av de åtgärderna ser vi nu, när en ny tidtabell börjar gälla på måndag.
Skiftet görs med jämna mellanrum för att anpassa trafiken till förändrat resbehov och resmönster. Och i år görs som sagt även förändringar i enlighet med Kollektivtrafiknämndens beslut om effektiviseringsåtgärder.
– Vi anpassar vår trafik i huvudsak efter arbets- och studiependling och vi har ett riktmärke i trafikförsörjningsprogrammet, att vi ska se över de turerna som har färre än fem resande i snitt. Så när vi gör neddragningar och kanske försämringar försöker vi ändå ha på fötterna att det är ett lågt resande, säger Martin Åkerberg och fortsätter:
– Man kan säga att ungefär en tredjedel av trafiken finansieras av biljettintäkter, resten av skattemedel. Då är det extra viktigt att vi faktiskt fyller upp bussarna och kör så lite tomt som möjligt.
Hur stor besparing ger de här åtgärderna?
– Det vi gjort nu ger en besparing på knappt två miljoner kronor för 2023. Vi har uppdrag att effektivisera busstrafiken ytterligare under hösten, men det finns ingenting färdigt än.
Har ni fått några reaktioner på de förändringar som blir i samband med tidtabellssskiftet?
– Nej, inte mycket. Vi har fått en del frågor från media förstås, men inte jättemycket reaktioner från våra resenärer. Inte än, det kanske kommer när det träder i kraft.
Lokala exempel på förändringar
Marti Åkerberg lyfter fram några lokala förändringar: Linje 71 Hultsfred-Lönneberga, där tidiga avgångar på vardagar försvinner.
Efter helgen går det inte längre att åka direktbuss från Hultsfred till vare sig Oskarshamn eller Högsby.
– Vi kommer ha en tätare trafik mellan Hultsfred-Oskarshamn och Hultsfred-Högsby, så vi tycker att vi gör trafiken bättre och mer användarvänlig, fast med den möjligen lilla försämringen att man får göra ett byte i Kristdala eller Glahytt, säger Martin Åkerberg.
Betyder det långa väntetider vid en busshållplats?
– Det är lite olika beroende på när man åker, som längst runt en kvart. Men många går också direkt. Är bussen något försenad riskerar man inte missa nästa buss, bara man är noga med att säga till chauffören att man ska vidare.
Linje 34 kortas av
Han lyfter också fram linje 34 som gått Västervik-Blackstad-Vimmerby. Den kortas ner för att gå Vimmerby-Blackstad och omvänt. För resor till Västervik från Blackstad hänvisas resenärer till Vimmerby eller hållplats Fröding vägskäl för byte till linje 35 till Västervik.
Linje 581, Vimmerby-Kisa, får en ändrad linjedragning och kör via riksvägen mellan Södra Vi och Kisa.
– Vi vill ju generellt sätt göra så lite förändringar och inverkan som möjligt, vi vill ju ha en trafik som är tät och bra där människor reser mycket och vi har starka stråk där folk reser mycket. Det är exempelvis Hultsfred-Vimmerby-Västervik, den triangeln där har vi väldigt bra trafik och det är där vi ser den största arbetspendlingen.
Tidtabellerna försenade
De tryckta tidtabellerna som byts ut på ett stort antal hållplatser i samband med tidtabellskiftet är dessvärre försenade. Detta innebär att gamla tidtabeller kommer finnas kvar på hållplatser än en tid. De beräknas vara utbytta i början av september.