Den senaste tiden har debatten om kommunens budget med fokus på barn- och utbildningsnämnden åter kommit på agendan.
I förra veckan beslutade kommunstyrelsen föreslå fullmäktige att öka socialnämndens budget med 5 miljoner kronor med en prognos om ökade skatteintäkter i ryggen. Men det största förändringen att hantera är kvar. Regeringens extra statsbidrag om 22 miljoner kronor för 2015 och 2016. Det är hög tid att förslag läggs fram.
En förstärkning av barn- och utbildningsnämndens budget är på sin plats. Förstärkningen bör ges som en allmän förstärkning, precis som regeringens beslut om pengarna till kommunen.
10 miljoner mindre än budget
Följande kan sägas om 2011-2014: Barn- och utbildningsnämnden förbrukade cirka 10 miljoner kronor mindre än budgeterade medel, efter besparingar, effektiviseringar, och avdrag för upphörd verksamhet. 10 miljoner kronor som bidrog till att förbättra kommunens ekonomiska resultat på sista raden dessa fyra år.
Vid ingången till 2011 hade barn- och utbildningsnämnden dessutom öronmärkta ackumulerade medel om cirka plus 10 miljoner kronor i resultatöverföringsmedel. Det var som ordet antyder budgeterade medel som inte förbrukats och där det var fullmäktiges vilja att medlen fortsatt skulle vara disponibla för nämnden även efter budgetårets slut.
Ett sätt att garantera att medlens tillgänglighet även kommande år för att undvika kortsiktig ”shopping” före nyår till dess att pengarna är slut. På det viset klarade nämnden att på egen hand justera mindre svängningar i verksamhet, men framför allt göra mindre anskaffningar.
Gick till kommunstyrelsen
Efter hand som det överskjutande beloppet växte förstärkte nämndens pengar fullmäktiges investeringsbudget och nämnd och förvaltning bidrog efter kommunstyrelsens godkännande till flera investeringar i miljonklassen.
Under 2011-2014 beslutade fullmäktige upphöra med systemet med resultatöverföringsmedel, kanske främst därför att socialnämnden hade legat på ett så hopplöst stort minusbelopp att det var lönlöst att ens räkna på det, och nämndens ackumulerade sparande som var inkluderat i kommunens resultat tappade sin öronmärkning. Så fick en god ekonomisk ordning stryka på foten för att en annan del inte levde upp till kraven.
Precis det vi fått pengar för
Alliansregeringen hade aviserat en reducering av det allmänna statsbidraget motsvarande en förväntat besparing inom gymnasieutbildningen i samband med Gy11. Men det blev inte billigare och Anders Borg (M) avstod från att dra ned på statsbidraget.
Men gissa hur det gick i Vimmerby? Jo, nämnden fick ändå en minskad ram med dessa två miljoner kronor för Vimmerbys del som istället gick för att hålla uppe kommunens resultat. Det var två miljoner kronor i oväntade statsbidrag.
Nu har vi åter fått oväntade statsbidrag. Statsbidrag som ska mildra konsekvenserna i den kommunala ekonomin av den ökade flyktingmottagningen. Rådet för kommunal redovisning, RKR, kan sägas rekommendera att pengarna periodiseras med en mindre del 2015 och huvuddelen 2016.
Självklart har barn- och utbildningsnämnden ökade kostnader för kedjan – flyktingmottagande – migration. Det blir ju helt enkelt flera barn och vuxna i verksamheten. Och det är precis det vi har fått pengar för. Fler vuxna och barn till Vimmerby kommun.
Principen togs bort
2014 och 2015 fick barn- och utbildningsnämnden en minskning av sin ram med hänsyn till minskad demografi. Sedan tog den principen bort. Så nu när trenden vänt står nämnden där utan medel till den ökade skaran barn och elever.
Jag väljer att se pragmatiskt på de ökade statsbidragen för 2015 och 2016, och som också aviserats för 2017. Som politiker kan jag argumentera för en annan politik än regeringen levererar, men som kommun kan vi bara välja att ta emot de ökade statsbidragen och använda dem på bästa sätt i verksamhet och för kommuninvånarna.
Jag tror att det bästa sättet för 2016 och 2017 är att skapa trygghet i finansieringen av våra nämnders verksamhet, där kommunstyrelsen tar en risk och intecknar ökade skatteinkomster till socialnämndens budgetunderskott utifrån en prognos.
Knappt 7 miljoner 2017
Statsbidraget om 22 miljoner kronor för 2015 och 2016 är en realitet och kan förslagsvis läggas hälften till kommunens resultat, då når vi målet, och med stor omsorg till hälften användas för kommunens verksamhet där vi först och främst måste överbrygga den ramminskning som barn- och utbildningsnämnden förväntades klara om skolor hade lagts ned. Jag vill minnas att det var cirka 2 miljoner kronor 2016, och sedan knappt 7 miljoner kronor 2017.
Det är en kommunalpolitisk vardag att statsbidragen går upp och ner. Du minns väl att Anders Borg (M) ökade statsbidraget till Vimmerby med cirka 20 miljoner kronor för att dämpa finanskrisens verkan på den kommunala välfärdsekonomin.
Få kontroll över kostnaderna
Så högst 10 miljoner kronor till barn- och utbildningsnämnden för flera barn och elever, sannolikt mindre, men efter behov. Barn- och utbildningsnämndens politiker måste samtidigt se till att benchmarka förskolans och gymnasiets kostnader som varit höga i årtionde, fortsätta höja grundskolans kvalité och slå vakt om den goda följsamheten mot rikets standardkostnader.
Budgetberedande kommunstyrelsens arbetsutskott måste få kontroll över våra höga overheadkostnader vilka är de som grusar kommunens standardkostnader inom barn- och utbildningsnämndens verksamheter.
Magnus Gustafsson
Kommunstyrelseledamot
Moderaterna