Annons:

Sök

Annons:

ALV:s vd kritisk till åtgärder på gatan:

ALV:s vd Joacim Johansson är kritisk till åtgärderna på Lundgatan. Foto: Simon Henriksson

ALV:s vd kritisk till åtgärder på gatan: "Risken är att köerna blir mycket värre"

Som en del i projektet "Rätt fart i staden" sker en avsmalning av Lundgatan i Vimmerby. Många har haft åsikter om förändringen – och en som är kritisk är ALV:s vd Joacim Johansson.
– Jag tycker det är olyckligt och ser inte alls logiken, säger han.

Annons:

I flera omgångar har vår tidning rapporterat om de förändringar som nu sker på Lundgatan i Vimmerby. Åtgärden på gatan består av att smalna av gatan så att endast ett fordon kan passera åt gången. När samtliga övergångsställen på sträckan är ombyggda så höjs hastigheten till 60 kilometer i timmen.

”Utfart från Oxelgatan påverkas möjligtvis annorlunda mot tidigare år om man skall åka österut. Arbetet beräknas pågå cirka en vecka till med exempelvis asfaltering, sedan kommer passagen att vid behov kunna ha en bredd på 4,5 meter vilket möjliggör möte i låg hastighet”, har trafikingenjör Maria Åkerö skrivit tidigare i ett mejl till DV.

En som inte har förståelse för det som händer och som är en del av trafikprojektet "Rätt fart i staden" är Astrid Lindgrens Världs vd Joacim Johansson.

ALV kommer, med största sannolikhet, påverkas av förändringen då det ofta just på Lundgatan uppstår köer, ibland hela vägen ut till riksvägen.

– Vi har inte alls känt till det här tidigare och har, sedan vi själva sökte reda på informationen, haft möten med kommunen och uttryckt vår åsikt i frågan. Vår uppfattning är att det inte är en bra lösning på en hårt trafikerad gata. Ett antal platser kommer i princip bli enkelriktade och avsmalningen kommer skapa ännu mer trafikstockningar, säger han. 

Har ni märkt av det något hittills?

– Vi har inte märkt det så mycket ännu, men det är också för att vi inte haft de riktigt stora dagarna ännu besöksmässigt. 

Ännu värre köer

Det som sker är att övergångsställen ska bli gångpassager för att oskyddade trafikanter säkrare ska kunna korsa Lundgatan. Joacim Johansson har försökt få svar på om det varit många tillbud på vägen tidigare år.

– Det har jag inte fått något rakt svar på. Inte heller vad gäller årsdygnstrafiken. Jag kan tycka att det känns som att det är lite dålig bakgrundskoll innan man gör åtgärderna. Utifrån 50-skyltarna går det absolut fort på den vägen, men det är inte besökarna som kör för fort, det är stadsborna som gör det. När det gäller tillbudsfrågan känner jag inte till många och har inte läst att ni har skrivit om särskilt många heller. Jag ser inte alls logiken i det här.

En farhåga är att köerna kommer gå ända ut på riksvägen, berättar Joacim Johansson.

– Med köer som blir ännu längre får vi större utmaningar. Det kommer skapa en irriation både för våra besökare och för oss som bor i staden. Det kommer göra det ännu svårare att ta sig fram. Jag kan tycka att det borde gå att kunna jobba med fartbegränsade åtgärder på annat sätt. Bortåt ishallen och bowlinghallen finns det refuger, så det finns ju andra lösningar på det. 

Hoppas att beslutet dras tillbaka

Projektet "Rätt fart i staden" har funnits med i kommunen länge. Ett beslut togs i början av 2010-talet och 2015 fattade kommunfullmäktige beslut om att införa "Rätt fart i staden". På fem år hände ingenting, men 2020 lyfte kommunstyrelsen upp projektet igen. 

– Jag har förstått att det finns ett politiskt beslut som sträcker sig ganska långt tillbaka i tiden och på tio år hinner det hända mycket. Det tycker jag man måste ta med i beräkningarna. Jag uppfattar det också som, när jag talat med en del politiker, att de inte uppfattat att det skulle bli exakt den här lösningen. Man har förstått att det skulle göras, men inte hur det skulle ske specificierat, säger Joacim Johansson, som också lyfter en miljö- och klimataspekt:

– Jag tycker, och det står jag för, att det är konstigt att göra fartbegränsade åtgärder samtidigt som man ska öka hastigheten. Det finns också en miljöfråga i det här att man ska köra i 60, sedan bromsa in och sedan accelerera. Det kanske är larvigt i sammanhanget, men det finns en aspekt i det rent miljömässigt att sänka farten och sedan gasa upp.

Vad hoppas du på?

– Jag hoppas att man ändrar sig och det är en förhoppning jag har. Att man tar till andra lösningar där man fortsatt kan mötas. Att vi skulle uppmana besökare att ta en annan väg skulle skapa ännu fler utmaningar flödesmässigt. Gör man något och det inte blir bra, då får man göra om det. Jag kan tycka att det är olyckligt att göra en sån grej som kostar skattebetalarna när man kunde använt pengarna på ett smartare sätt. 

En ny infart från riksvägen har lyfts flera gånger under lång tid.

– Men det är som vi har sagt tidigare, den resan är väldigt lång. Både Stångån och järnvägen ska korsas och det kommer inte ske i närtid.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: