Annons:

Sök

Annons:

Åke Nilsson svarar på kritiken:

"Alla ska behandlas lika, det är därför det ibland blir väl strikt kan man tycka. Men ger man efter på något, då klarar man inte ut situationen", säger Åke Nilsson, ordförande i AB Hultsfreds Bostäder. Foto: Ossian Mathiasson/Lotta Madestam

Åke Nilsson svarar på kritiken: "Alla ska behandlas lika"

I Hultsfreds Bostäders hyrespolicy finns en punkt, ”att en hyresgäst inte får ha betalningsanmärkningar som kan påverka förmågan att betala hyra”. 
– Alla ska behandlas lika, det är därför det ibland blir väl strikt kan man tycka, säger ordförande Åke Nilsson (KD).

Annons:

Han uttalar sig av naturliga skäl inte i det specifika fallet med Billy Thapper från Lönneberga som riskerar stå utan bostad från den 1 augusti.

Däremot hänvisar han till bostadsbolagets policy som består av nio punkter.

– Där finns bland annat den punkten att du inte får ha sådana betalningsanmärkningar eller andra skulder som kan påverka din förmåga att betala hyra, säger Åke Nilsson.

”Väl strikt kan man tycka”

I det här fallet finns det en borgenär, i egenskap av Billys son, som är beredd att ta ansvar för hyran. Men det har inte heller varit en godkänd lösning.

– Man kan tycka att det borde vara okej, men så länge vi har policyn så ska den följas. Börjar man rucka på den blir det inte bara ett fall utan det blir många som har samma situation, säger Åke Nilsson och fortsätter:

– Alla ska behandlas lika, det är därför det ibland blir väl strikt kan man tycka. Men ger man efter på något, då klarar man inte ut situationen.

Gör sökningar på alla

Åke Nilsson förstår tankarna att Hultsfreds Bostäder ska vara ett allmännyttigt bostadsbolag och hjälpa alla.

– Ja, vi ska ordna bostäder åt alla, det står så, och samtidigt ska vi driva bolaget efter affärsmässiga principer och då ska vi tänka på ekonomin också. Det är därför vi gör sökningar på alla hyresgäster innan de får ett kontrakt. 

Kan du förstå problematiken?

– Ja, jag kan förstå den på ett sätt, men bostadsbolaget kan aldrig vara den fullt ut sociala inrättningen. Vi ska ta ett visst ansvar, för vår ägare kommunen har ett bostadsförsörjningsansvar. Men då återkommer vi till, att börjar man rucka på något hamnar man i en situation där man inte behandlar alla lika, säger Åke Nilsson.

Kan du tycka att socialförvaltningen skulle göra mer så inte en person riskerar bli hemlös?

– Vi har socialtjänstlagen och där måste de gå in om det blir så allvarligt att någon står på bar backe. Där måste vi hjälpas åt och då kan man ju tycka att det är lite märkligt, för vi kanske får den här hyresgästen i alla fall.

– Så kan det bli, men principen är att man ska kunna betala själv i första hand och om det inte funkar har man kanske försörjningsstöd och då är det socialen som tar ansvar för den biten.

 

HÄR kan du också läsa: Billy, 81 år, snart hemlös: nekas lägenhet och hjälp – ”Får köpa ett tält”

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: