Annons:

Sök

Annons:

Årets marknadsområde i Hultsfred komprimeras – så ser upplägget ut

Alexander Lagerström, Fredrik Eirasson och Ann-Louise Gustafsson från arrangörsföreningen Hultsfreds FK ser fram emot helgens marknad i Hultsfred. Foto: Ossian Mathiasson

Årets marknadsområde i Hultsfred komprimeras – så ser upplägget ut

Fjolårets comebackmarknad I Hultsfred lockade färre knallar än före coronapandemin. 115 knallar har anmält sig till helgens marknad i Hultsfred. 
– Det nya är att marknadsområdet har komprimerats och att vi har flyttat ner den mot sjön. Det ska vi prova i år, säger Ann-Louise Gustafsson, ny i rollen som sammankallande i HFK:s marknadsutskott. 

Annons:

Efter två års uppehåll på grund av coronapandemin var Hultsfreds marknad tillbaka i fjol. 145 knallar var anmälda och det slutade med att 115 knallar kom till Hultsfred. Värt är att notera är att 2019 års marknad bestod av 180 knallar. 

I helgen är det dags för marknad i Hultsfred igen.

Fredrik Eirasson, Hultsfreds FK:s kanslist som ansvarar för bokningarna, berättar att 115 knallar har anmält sig.

– Det är lika många knallar som kom förra året, säger Fredrik Eirasson. 

Området komprimeras

Alexander Lagerström i HFK:s marknadsutskott ser minskningen av antalet marknadsförsäljare som en nationell trend. 

– De som har tänkt att de vill sluta i flera år fick hjälp med att sluta i och med att det blev två inställda år på grund av pandemin. Det är de som representerar minskningen, säger Alexander Lagerström.

En nyhet jämfört med tidigare år är att marknadsområdet komprimeras. Istället för att ha marknadsförsäljare på Saharaplan börjar marknaden vid entrén till Folkets Park och tar i större utsträckning plats på gräsområdet ner mot sjön Hulingen. 

– Det vi har fått höra är att det har varit glest med knallar ute på Sahara-området, vilket har gjort att vi försöker komprimera marknaden mer. Vi gör detta på prov i år, säger Ann-Louise Gustafsson. 

Hultsfreds FK arrangerar Hultsfreds marknad för tolfte gången. Sommaren 2010 var första gången som klubben höll i värdskapet för den anrika marknaden. 

Marknadsfest fredag och lördag

För andra året i rad är Festival Park och Tivoli Sweden AB från Örebro ansvarig för tivolit. 

Hultsfreds marknad är en endagsmarknad men de som vill komma och börja sälja på fredagen har möjlighet till det. Det blir förmarknad, tivoli och pub på fredagskvällen och samma kväll spelar Hultsfreds FK hemmamatch mot Stensjöns IF i division 4. Baren är förlagd till Skaken i Folkets Park och DJ Strömbom spelar både fredag och lördag kväll. Det blir marknadsfest båda dagarna. 

– Klassiska marknadsfesten lockar såklart folk och där märker man att det är en tradition som står stark, säger Alexander Lagerström. 

Folkets Park blir i vanlig ordning ett matområde med totalt åtta matförsäljare. 100 funktionärer ser till att marknaden går att genomföra. 

– Det går åt, framför allt på parkeringen där det kommer 2 500–3 000 bilar. Det går också åt funktionärer till att resa och ta ner marknaden, säger Ann-Louise Gustafsson.

Färre besökare förra året

15 000–20 000 personer väntas besöka helgens marknad. 

– Jag har alltid sagt att vi ligger mellan 20 000–25 000 besökare. Jag upplever att det var en minskning förra året och jag räknar med att det blir mellan 15 000 och 20 000 besökare. Hultsfreds marknad är en hemvändardag, säger Fredrik Eirasson.

Vad ser du för förklaring till besökstappet?

– Jag tror att pandemin har gjort sitt, det har blivit svårare att få folk att ta sig ut och träffa folk. Förra året spelades också Antikrundan in i Virserum och det kan ha lett till att det var färre besökare här, säger Fredrik Eirasson.

Alexander Lagerström är inne på samma linje. 

– Överlag är det så det ser ut. Folk är bekväma med att sitta hemma och jag kan relatera till fotbollen då jag tycker att publiken har minskat i lokalfotbollen, säger Lagerström.

Ann-Louise ny marknadsanvarig 

Ann-Louise Gustafsson är ny i rollen som sammankallande i marknadsutskottet: 

– Vi har jobbat på bra i vår grupp och vet vad alla ska göra. Till nästa års marknad kan man kolla på om man ska utveckla marknaden och jag tänker framför allt på mathantverk för att se hur mycket intresse det finns för det. Jag tycker att vi ska satsa på det, men marknadsgruppen får vara med och tycka till, säger Ann-Louise Gustafsson. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: