Marie Nicholson, Thomas Svärd och Ola Gustafsson hoppas på en bättre placering framöver.
Foto: Jakob Karlsson
Vimmerby kommun fick en ny bottenplacering när företagsklimatet rankas av Svenskt Näringsliv. När det gäller tjänstemännens attityder till företagande hamnar Vimmerby först på plats 232.
– Det handlar om att göra om och göra rätt, det är jag definitivt inte nöjd med, säger utvecklingschefen Thomas Svärd.
För kommunpolitikernas attityder till företagande gav företagen Vimmerby ett rejält lyft, där hamnar Vimmerby på plats 201 (249 förra året). Sämre ranking får tjänstemännens attityder. Vimmerby får plats 235, en förbättring med fem positioner.
Betyget är 2.93, där 4 motsvarar ”bra”. Snittet i Sverige ligger på 3.29.
– Vi måste göra om och göra rätt. Det handlar om att ta ett helhetsgrepp och vi måste förbättra tjänstemännens attityder till företagande. Jag pratar ofta om företagare som våra kunder och vi måste ta deras frågeställningar på allvar, säger Svärd som inte är nöjd med Vimmerbys ranking som helhet:
– Det är en puff i rätt riktning, men jag är inte jättestolt över att vi klättrar 16 placeringar. Jag hade hoppats och trott på mer inför de kommande åren. Vid halvåret hade vi gjort 35-40 företagsbesök och håller vi det tempot når vi inriktningen på 200 företag under mandatperioden.
"Kommer absolut påverka"
Den politiska ledningen representerades av Marie Nicholson (M) och Ola Gustafsson (KD). Hur den rådande krisen i stadshuset kommer påverka Vimmerbys attraktionskraft är förstås för tidigt att säga.
– Det kommer absolut påverka. När vi hade skolnedläggningsdebatten rasade vi rejält och allt negativt påverkar vårt företagsklimat. Därför är det viktigt att vi får ett avslut, säger Nicholson.
Inte heller hon är nöjd med årets placering:
– Det har gått framåt lite grann, men det är fortfarande en låg placering, mycket lägre än vi vill ha. Vi är inte nöjda. Vi har legat lågt efter det otroliga tappet 2015, som fortfarande är det största tappet en kommun haft på ett år.
Bildat samverkansgrupp
Nuvarande majoriteten har satsat hårt på företagsbesök och har som mål att genomföra 200 under mandatperioden.
– Den här enkäten skickas ut under januari-mars och är resultatet av förra årets arbete. Företagssatsningen som vi hållit på med reflekterar inte resultatet i den här rankingen. Däremot får politikernas attityder till företagande högre betyg och det tror jag har att göra med om att vi diskuterade det mycket i valrörelsen och fick en ny majoritet.
En hel del faktorer kan kommunen inte påverka. Vilken vikt ska man lägga vid den här rankingen?
– Jag tycker inte man ska leva efter den, men den ger en fingervisning av hur företagarna ser på Vimmerby. Mönsterås har inte så mycket bättre kommunikationer än Vimmerby, ändå ligger de på plats 40. Det är viktigt att man tittar på det här och tar det till sig och vi kan lära av andra kommuner,
Vad ger företagsbesöken för effekt?
– Från tjänstemannahåll har vi med oss ett frågeformulär och vi kan rikta in våra frågor på de specifika kompetenser som företagen behöver. Det ger oss möjlighet att lyfta fram och synliggöra deras frågeställningar. Det man också kan säga är att ingen är negativ till deltidsbrandmän och det tycker jag känns tryggt, säger Svärd.
När det häller tillgången till kompetens får Vimmerby en bottenplacering. Kommunen har nu satt samman en samverkansgrupp för arbetsmarknadsfrågor.
– Första mötet hade vi två företagare hos oss, Nilsbuss och Vimmerby Camping, och det var ett väldigt bra möte där vi lyfte deras utmaningar med att hitta rätt kompetens. Nilsbuss behöver 70 chaufförer helst just nu.