Niklas Gustafsson (M) och Ola Gustafsson (KD) är inte nöjda med Trafikverkets beslut.
Foto: Simon Henriksson
I måndags tog Trafikverket beslut om att sänka hastigheten på riksväg 23/34. Ett beslut som inte uppskattas av kommunstyrelsen.
– Jättetråkigt att Trafikverket inte hörsammat kommunernas önskemål, säger Ola Gustafsson (KD).
Redan för ett antal veckor sedan svarade Vimmerby kommun på en remiss från Trafikverket genom en skrivelse. Den undertecknades av de tre allianspartierna och Socialdemokraterna.
Två dagar efter Trafikverkets beslut skulle Länsstyrelsen ha in ett remissvar från kommunen – något som förvånade Vimmerbypolitikerna.
– Den handlar visserligen inte om själva hastighetssänkningen utan om undantagen i Vimmerby och Hultsfred. För Vimmerbys del har vi 70 vid Åbro under sommartid. Det ville man ändra till 80 året om, för att slippa skylta om. Det blev svårt för oss att tycka så, eftersom vi vill ha 90 på sträckan. Svaret blev att vi meddelar Länsstyrelsen att kommunstyrelsen anser att hastighetsbegränsningen på riksväg 23 ska behållas oförändrad, säger Ola Gustafsson (KD).
Hur ser du på att beslutet är fattat?
– Det är jättetråkigt att Trafikverket inte hörsammat kommunernas önskemål. Jag har full förståelse för att man hänvisar till risker vid frontalkrock, men det vore bra om Trafikverket agerade för att undvika frontalkrock över huvud taget.
Är det inte det man försöker göra?
– Nej, man agerar för att minska effekten av en frontalkrock. Vi tycker att de i stället kan fortsätta bygga ut 2+1-väg även norr om Målilla. Det är också lämpligt att satsa på utbyggnad av viltstängsel. Vi har mycket viltolyckor här.
"Sänder fel signaler"
Att Trafikverket sänker hastigheten från 90 kilometer till 80 kilometer i timmen är inget man jublar över direkt i Vimmerby.
– Man måste inse att vägen är viktig för oss. Det handlar om tillgänglighet och det gagnar inte oss att hastigheten sänks och restiden blir längre. Vi vill ha kortare restid och nu går det åt helt fel håll.
Ser ni en risk att Vimmerbys attraktionskraft påverkas?
– Jag hoppas inte det, men det sänder helt fel signaler med en 80-sträcka, säger Ola Gustafsson.
– Man ökar i alla fall inte attraktionskraften. Upplevelsen blir att det är längre att ta sig hit, säger Niklas Gustafsson.
Region Kalmar har börjat titta på att överklaga beslutet.
– Det är intressant om regionen har de tankarna, men det är för tidigt att säga något om. Vi får ha kontakt med våra grannar.