Annons:

Sök

Annons:

Sjuk Vimmerbybo har inte fått tid till provtagning:

En man från Vimmerby hävdar att han inte har fått provtagningstid för covid-19 trots att han har bevakat 1177.se noggrant sedan han fick de första symtomen. Foto: MostPhotos

Sjuk Vimmerbybo har inte fått tid till provtagning: "Kollat flera gånger varje dag"

En man från Vimmerby blev sjuk i mitten av december och försökte upprepade gånger boka tid för testning för covid-19. Han lyckades aldrig. 
– Jag kollade flera gånger varje dag, säger Vimmerbybon som vill vara anonym. 

Vimmerbybo fick de igenkänningsbara symtomen för covid-10 med feber, huvudvärk och trötthet den 15 december och berättar att han försökte boka tid för testning varje dag på 1177. 

– Det fanns inga tider på hela veckan och jag kollade flera gånger varje dag. Nu är symtomen över, säger Vimmerbybon. 

Hur ser du på att du inte har fått tid till att testa dig för covid-19?

– För egen del bryr jag mig inte så mycket. Det gick över ganska snabbt och var ganska lindrigt men det skulle vara bra att veta om det var covid-19, både för att inte riskera att smitta någon annan och veta för framtiden att man troligen inte kan bli smittad igen. Sedan kan man ju undra hur man ska kunna stoppa spridningen om det inte finns möjlighet att testa sig. För egen del känns det som att man blev mer oförsiktig, för jag vet inte om det var covid-19. Hade jag fått ett positivt test så hade jag säkert varit mer försiktig, säger Vimmerbybon.

 "Det låter märkligt"

Andreas Delphin, samordnare på planeringsenheten på Region Kalmar län, har inte fått några indikationer på att det ska vara svårt att få provtagningstid. 

– All coronatestning till allmänheten har varit stängd över julhelgen. Men det låter märkligt att han blev sjuk i mitten av december och inte har fått tid till provtagning. Det är väldigt få dagar som har varit fullbokade om man tittar på vecka 51 (14–20 december). Det rullas ut nya tider med jämna mellanrum. Det kan bero på den tekniska kompetensen hos den berörda personen eller att det har blivit något fel som vi inte känner till. Det är olyckligt att det händer oavsett anledning. Vi har inte fått några signaler på att något är fel, säger Andreas Delphin. 

Vimmerbybon frågar sig varför man inte kan införa någon form av kösystem på 1177 för att slippa att logga in flera gånger om dagen för att kolla om det har släppts några nya tider. 

– Jag önskar också att det vore så, men problemet är att vi inte kan göra något själva. Inera är Folkhälsomyndighetens upphandlade system så vi får nyttja det om vi vill. Vi kan inte påverka så mycket, tyvärr. Det finns flera tekniska aspekter i systemet som vore önskvärt, säger Delphin. 

"Utökat testkapaciteteten till bristningsgränsen"

Camilla Ljungdahl, verksamhetschef för hälsocentralen i Vimmerby, berättar också att det kontinuerligt läggs ut nya tider för provtagning. 

– I måndags utökade vi dessutom onsdagstiderna för bokning via 1177.se, de tog slut på 15 minuter. Det går så snabbt. Så snart vi ser att vi kan utöka tiderna gör vi det och lägger ut dem.  Finns det ingen möjlighet att provta sig hos oss så får man kolla med apoteket i Hultsfred eller Västervik om de kan lämna ut självtester, säger Camilla Ljungdahl och fortsätter: 

– Vi kommer utöka vår testkapacitet under den andra veckan i januari då vi ska ha möjlighet att lämna ut självtester. Vi kan inte utöka tiderna på 1177.se på grund av att vi just nu har en omfattande smittspårning. Totalt tar vi tar drygt 60 prover om dagen, då har vi inte möjlighet att göra mer.

Ljungdahl har en uppmaning till Vimmerbybon när antikroppstesterna i Vimmerby kommer igång den 11 januari. 

– Är han symtomfri nu så rekommenderar jag att han tar ett antikroppstest när vi kommer igång med det igen. Det viktigaste är att man har varit frisk i minst två veckor när man tar det. Vi har utökat testkapaciteteten till bristningsgränsen och nu kommer självtesterna också. Vi prioriterar smittspårning och provtagning av personal inom äldreomsorgen och hälso- och sjukvård när det inte går att få till det på ett annat sätt.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: