Västervik Resort är kommunägt och kan på så sätt välja fritt bland de offentliga upphandlingar som gjorts inom mat och dryck.
I dagarna blev ett nytt avtal klart med Bageri Guldkringlan i Vimmerby, som ska leverera allt ifrån frukostfrallor, matbröd, bullar och kakor till hamburgerbröd, korvbröd och ostkaka sex dagar i veckan.
– Utöver det kommer vi även beställa pizzadeg och pajer till våra tre restauranger. Det har vi gjort själva tidigare, men på grund av personalbrist lämnar vi bort det också, förklarar Raymond Hanna.
– Det ska göras efter mina recept och det är heller inte många som kan erbjuda den servicen, att baka efter kundens egna recept. Så bara det i sig kallar jag service på hög nivå, så vill man gärna ha det. Nu är jag garanterad en jämn, hög nivå på allt jag serverar mina gäster.
”Hantverk på hög nivå”
När Raymond Hanna första gången besökte Guldkringlan var han inställd på att han skulle komma till en brödfabrik med massproduktion med tanke på bageriets storlek.
– Första intrycket när jag fick bageriet presenterat för mig är wow. Det är hantverk på hög nivå, det hade jag inte förväntat mig. Det är inte ofta man ser sådana verksamheter i dag, utan allt brukar vara massproduktion när det kommer till den volymen. Då sa det klick bara, tillägger han.
Ofantliga mängder
Volymen varierar utifrån säsong. Under högsäsong har Västervik Resort runt 5 000 unika gäster per dag.
Guldkringlans vd Joakim Hesselgård är förstås oerhört glad och tacksam över förtroendet att få leverera av i stort sett allt i Guldkringlans sortiment till turismjätten.
– Det rör sig om ofantliga mängder. En första order var på 30 000 pizzabullar, 600 pajer och lika många ostkakor. Och det innan säsongen ens hunnit börja, säger Joakim Hesselgård för att visa på vilka volymer det rör sig om.
Lika stor som ALV
Nu jämför företaget aldrig sina kunder, utan man är lika stolt över alla och ingen är viktigare än någon annan, men när det kommer till kvantitet är den här affären i parentet med Astrid Lindgrens Värld. Tillsammans kommer de båda företagen stå för 40 procent av Guldkringlans omsättning.
– Vi är otroligt stolta och glada över att få vara leverantörer till ALV, som är en jättestor kund till oss. Nu får vi in en likvärdig aktör, säger Percy Hesselgård, delägare och produktutvecklare.
Redan fem fler i företaget
Joakim tog tillsammans med Percy och Astrid Hesselgård över Bageri Guldkringlan för ett och ett halvt år sedan.
På den tiden har omsättningen ökat från drygt fyra miljoner kronor till att den i år uppskattas landa på i storleksordningen 12-15 miljoner kronor. Medan antalet anställda ökat från 9 till 14, där de två senaste plockats in helt nyligen och en tredje är på väg in.
Kan det här nya avtalet med Västervik Resort komma att ge ytterligare arbetstillfällen?
– Ja, det tryggar inte bara jobben för oss som redan är anställda, utan det gör att vi behöver nyanställa. Med de vi nyligen tagit in är det säkert ett tiotal nya tjänster innan sommaren är slut, varav tre-fyra är sommarjobbare istället för en som vi hade i fjol, säger Joakim Hesselgård.
Hade ni kunnat föreställa er att det skulle gå så här bra när ni tog över företaget?
– Det var min tanke, jag såg ju att företaget hade potential, säger Percy Hesselgård. Sedan handlar det om att hela tiden höja kvalitén och göra produkterna bättre och bättre. Men som det varit hittills har vi inte hunnit med det i den utsträckning vi önskat, vi har så fullt upp hela tiden.
För en tid sedan släpptes nyheten att Guldkringlan även för en dialog med ett av världens största livsmedelsbolag. Även den affären har tagit stora kliv framåt. Kring det väljer man dock att vara fortsatt försiktiga med uppgifter.
– Det är ytterst nära affär, det handlar egentligen bara om att komma överens om priset. Det är sjukt spännande, säger Joakim Hesselgård.