Ljunghälls är nära en jätteaffär i USA. Här syns vd:n Hans Linnér.
Ljunghäll AB firade 100 år i lördags. Nu kanske de tar ett steg till för att finnas kvar om 100 år.
Pressgjuteriet är nära en superdeal med ett amerikanskt företag.
– Det är en affär som gör att vi måste etablera oss i Nafta-regionen, säger vd:n Hans Linnér.
Om en dryg månad räknar vd:n Hans Linnér med att dealen ska vara i hamn.
– Det är nära, det kanske är någon månad bort. Jag kan inte prata så mycket om det, vi måste ha papper på det först, säger han.
Ljunghäll är på väg att få till ett kanonavtal med ett företag i USA.
– Det är en stor affär, men vi måste signera alla dokument först. Det handlar dock mest om formalia.
Hur stor är affären?
– Det är en affär som gör att vi måste etablera oss någonstans i Nafta-regionen för att förse den här kunden i USA. Det skulle vara ungefär som när vi etablerade oss i Kina, att vi har en affär innan vi har en fabrik.
Köpa mark
Ljunghäll tittar på en lösning där de köper mark och bygger på egen hand.
– Det lutar åt att vi kommer sätta upp en egen verksamhet.
Det låter kostsamt?
– Får man ett 100-årskontrakt så...
Är det en väldigt bra deal?
– Naturligtvis är det väldigt bra.
När tror du att ni har en fabrik i Nordamerika?
– Det kanske inte dröjer mer än ett år.
Påverkar inte negativt
Vid en eventuell etablering blir det inte några nya jobb i Södra Vi.
– Men vi stärker varumärket Ljunghäll och det kan ge synnergieffekter. Den här kunden finns i Europa också. Har vi en anläggning i Nafta-regionen så ligger vi bättre till när vi ska offerera. På sikt kan det gynna Södra Vi också.
Hans Linnér bedyrar att etableringen inte kommer påverka Södra Vi negativt.
– Nej, inte alls.
Kan du säga något om de ekonomiska delarna i det här?
– Jag vill inte det just nu. Det får vi ta om en månad.