Annons:

Sök

Annons:

KLART: Ljunghäll etablerar sig i Kanada – ger en halv miljard

Vd:n för Ljunghäll, Hans Linnér, gläds åt att företaget etablerar sig i Nafta-regionen.

KLART: Ljunghäll etablerar sig i Kanada – ger en halv miljard

Södra Vi, Tjeckien, Kina – och nu Nordamerika. Ljunghäll AB etablerar sig på en ny kontinent.
En megaaffär med ett amerikanskt företag ligger bakom den nya etableringen.
– Det är en fjäder i hatten för Ljunghäll. Nu är vi verkligen en global aktör, säger Hans Linnér, vd för Ljunghäll.

Avtalet med den amerikanska kunden, som är signerat på en viss nivå, är värt 500 miljoner kronor för de kommande sex åren. 

– De formella papprena är inte helt signerade och därför kan jag inte ge dig namnet på företaget. Men det finns inget tvivel, vi har ett projekt på gång, vi har varit i Kanada och pratat med projektgruppen, säger vd:n för Ljunghälls, Hans Linnér. 

Ljunghäll kommer att bygga sin nya fabrik i Ontario i Kanada. 

– Gnutti har en fabrik i London i Ontario så vi kommer att bygga på deras mark. De har mark tillgängligt för oss och vi ska bygga ett gjuteri, en bearbetningshall och ett lager. I och med att de har sin fabrik finns redan infrastrukturen. 

"Så vi lätt kan bygga ut"

Fabriken lär bli på minst 5 000 kvadratmeter. 

– Vi har gjort layouten så att vi lätt kan bygga ut. Vi bygger ingen jättefabrik direkt och låter fabrikerna stå tomma, utan vi har satt upp ett flöde så att vi kanske kan bygga i två etapper, om vi får fler affärer framöver. 

Ljunghäll bygger fabriken för en enda kund – men har redan börjat lägga ut krokar hos ännu fler i Nafta-regionen. 

– Vi har gjort besök i USA hos andra kunder för att tala om att vi inom en stund är på plats. Det är lika bra att börja i tid att uppvakta andra, så att det blir fler affärer. Nu går vi till att försörja den amerikanska marknaden genom en affär med en kund. 

För lastbilssektorn

Fabriken i Kanada kommer i första hand att vara till för lastbilssektorn. 

– Nafta är stort och en stor lastbilsmarknad. I Södra Vi har vi mycket bil, men här blir det mest mot lastbilssektorn. 

Ljunghäll har redan börjat uppvakta andra kunder i regionen. 

– Samma komponenter vi gör i Sverige, köper de av våra konkurrenter där. Nu hoppas vi kunna få det där, eftersom att de har erfarenhet av oss sedan tidigare på andra ställen. 

"En fjäder i hatten"

Om två år ska fabriken i Kanada stå klar. Hur många jobb det skapar är oklart. 

– Jag kan inte riktigt svara på det nu. Det blir ungefär samma setup som i Södra Vi, med ungefär samma automatiseringsgrad. Det blir en hel del robotar. 

Vad betyder det här för Ljunghäll totalt sett?

– Vi är en global leverantör redan, men nu kan vi producera för Nafta-regionen också. Vi blir väldigt konkurrenskraftiga när vi har fabriker på tre kontinenter. Många kunder är globala och man skeppar mindre och mindre gods jorden runt. Jag tycker att det känns jättekul att vi finns på den här marknaden, det är en fjäder i hatten för Ljunghäll och att vi är en global aktör inom pressgjuteri. 

Innebär det något för Södra Vi?

– Det betyder inte att det blir fler jobb i Södra Vi, men det stärker varumärket Ljunghäll och det är förstås bra. Jämför man det här med Kina, så är Kina större. Om ytterligare något år omsätter nog Kina-fabriken 300 miljoner kronor om året. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: