Annons:

Sök

Annons:

  • Storsatsningen på resorten i full gång – krogkedjan fördubblar personalstyrkan

    Nu är högsäsongen i gång för Guldkants-gänget på Västervik Resort. Erik Hemmingsson (delägare), Tessan Mykkänen (ansvarig i Bellos matsal), Hanrik Arkåsen (delägare) och Johan Rickardsson (köksansvarig på Bello). Foto: Micael Rundberg

  • Storsatsningen på resorten i full gång – krogkedjan fördubblar personalstyrkan

    Medi, inne på äventyrsbadet, kommer erbjuda medelhavsinspirerad beachfood. Foto: Micael Rundberg

Storsatsningen på resorten i full gång – krogkedjan fördubblar personalstyrkan

Högsäsongen har precis dragit i gång för Guldkant. I år kommer den bli något alldeles extra för krogkedjan med verksamhet i Västervik och Vimmerby, som fördubblar sin personalstyrka jämfört med i fjol. För utöver sina ordinarie restauranger driver man nu också tre matställen på Västervik Resort – platsen där embryot till företaget föddes för mer än 20 år sedan.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Början till det som blev Guldkant startade på Lysingsbadet 2002. Då drog Henrik Arkåsen och Jonas Settling, tillsammans med sina fruar Emma och Camilla samt Jonas pappa, i gång en pizza- och pastarestaurang i det som i dag heter Bello på Västervik Resort.

– Det blev alt mer Västervik för oss och drygt ett år senare bestämde vi oss för att ta vårt pick och pack och flytta från Stockholm till Västervik, berättar Henrik Arkåsen, som i dag äger Guldkant tillsammans med Jonas Settlin, Erik Hemmingsson och Jens Liljeberg.

2011 föddes så Guldkant, och utvecklingen har varit imponerande. Fram till nyligen drev företagsgruppen Guldkant i Västervik, Deli Guldkant samt nyöppnade Guldkant i Vimmerby.

Häromdagen berättade vi att man även tagit över den flytande restaurangen vid Pampas Marina, och nu är man också i gång på Västervik Resort.

I och med övertagande av verksamheterna på Västervik Resort har bolaget fördubblats – både sett till antal matställen och antalet medarbetare – från 75 till 150 personer på lönelistan och med ytterligare tre restauranger.

Avtal skrivet på fem år

– Under de tre-fyra senaste åren har vi fört lösare diskussioner med det kommunala bolag som äger och driver Västervik Resort. Ända fram till förra året har man drivit allt på resorten i egen regi, även restaurangen, och det tycker man väl har varit svårt. Nu återgår bolaget till kärnverksamheten, att hyra ut stugor och utveckla anläggningen, och kontaktade oss för att se om vi var intresserade av att driva restaurangverksamheterna. I december skrev vi papper på att vi ska driva dem under i första hand en femårsperiod, berättar Henrik.

I snart 90 år har Lysingsbadet, och sedermera Västervik Resort, varit en rekreationsplats för Västerviksborna, en oas för friska dopp och frisksport, men Henrik tycker att det till viss del har förlorats på vägen.

– Vi har tittat på det och frågat oss om den här fantastiska anläggningen verkligen är för Västervikarna längre – om det fyller även det syftet? Att vi nu återigen finns på Västervik Resort ser vi inte som en cirkel som sluts, utan som att vi är på väg till någonting. Vi vill ha hit Västerviksborna, inte minst eftersom hela platsen från början är byggd för dem, säger Henrik Arkåsen.

Tre olika koncept

Under det dryga halvår som har gått sedan avtalen undertecknades har planernas detaljer ändrats ett antal gånger innan man landade i de tre restauranger, med tre helt olika koncept, som nu är i gång.

– Från december och fram till öppning har det varit en levande process. Vi hade en idé som vi presenterade för bolaget, och sedan började vi med att verka fram namn. Metoden framåt har sedan varit att inget har varit skrivet i sten, utan planerna har säkert förändrats 50 gånger under resans gång, säger Erik Hemmingsson.

Den amerikansk-italienska restaurangen Bello ligger i centrum av resorten och erbjuder frukost, lunch och middag från tidig morgon till sen kväll. Utöver pasta, pizza och andra traditionella rätter, finns här också en hamburgervagn, ett mindre grab & go-koncept samt en bar med ett fullspäckat eventschema som gjort för after beach. Äventyrsbadets och sandstrandens Medi beach food erbjuder medelhavets smaker i streetfood-format och Kajsas skärgårdskrog är den klassiska middagsrestaurangen för hela familjen som bara en skärgårdsstad kan stoltsera med.

– Gästerna ska kunna bo här ute i flera dagar och äta olika grejer hela tiden utan att behöva lämna området. Vi tror på att man under en all inclusive-semester vill gå på helt olika ställen, och på så sätt kan resorten nu erbjuda en större semesterupplevelse. Platserna är unika på sitt sätt – vill man ha after beach-viben går man till ett ställe och om man är sugen på en fin torskbit med ett gott vin till går man till ett annat – vad du än söker har du det i närheten, säger Erik Hemmingsson.

Nyckelpersoner utspridda i organisationen

Övertagandet och vidareutvecklingen av restaurangverksamheterna på Västervik Resort har så klart förenklats tack vare att Guldkant redan har en väloljad organisation.

– Under de tolv år vi har drivit Guldkant har vi knutit en massa bra människor till oss, drivna, hungriga och ambitiösa personer som nu har jobbat med oss under en längre tid. Flera av dem fungerar i dag som team leaders, vilket gör att vi har välutbildad och erfaren personal på varje ställe. Dessa är åretruntanställda hos oss och absolut avgörande för att kunna göra denna satsning möjlig, säger Erik Hemmingsson.

Henrik Arkåsen lyfter också de system man har skaffat sig.

– I och med Guldkants ordinarie verksamhet skaffar vi oss många synergier. Vi har ett arbetssystem som vi vet fungerar och ett back office-system som personalen är van vid. Nu går vi från 75 till 150 anställda, så visst kräver det en hel del av oss, det ska man ha all respekt för, säger han.

Hur har det gått att rekrytera så mycket personal?

– Vi har haft många sökanden och har hittat jättebra personal. I dag ställs annorlunda krav jämfört med för kanske 10-15 år sedan. Nu sitter vi inte och hårdgranskar cv eller letar efter den bästa eleven på restaurangskolan. Vi tror på människorna och berättar att det finns en plats för dem – så kom och visa att du vill ha den! Våra teamledare har spetskunskapen och dessutom har vi byggt upp ett system som vi vet funkar.

750 pizzor om dagen

En ”vanlig” dag under högsäsongen finns det uppemot 5 000 boende på Västervik Resort samt 3 000 dagsgäster. På Bello räknar man exempelvis med att i genomsnitt göra 750 pizzor om dagen (ungefär en i minuten) under den treveckorsperiod då det är som flest besökare på anläggningen.

– Det är otroligt spännande nu när vi är i gång och inte riktigt vet vad som väntar – det är en känsla av skräckblandad förtjusning i kroppen. De fem år som avtalet är skrivet på ger oss en härlig utmaning och fina förutsättningar för att göra saker allt bättre och utveckla över tid.

Kommer Guldkants gäster märka av att ni har tagit några av era mest rutinerade anställa där och flyttat till resorten?

– Absolut inte. Inte mer än att man möjligtvis saknar någon enstaka medarbetare rent personligen, men där har vi så pass upplärd och formad personal. Däremot hoppas vi att det kommer märkas på så sätt att Västervikarna hittar hit ut till resorten på sommaren igen, vilket det har varit ganska dåligt med de senaste åren. Visst, de är här och badar, men när det är dags att käka har man åkt in till stan igen.

Vad innebär er satsning på resorten för Guldkant som bolag?

– En fördubbling av antalet anställda och en omsättningsökning på uppskattningsvis 25-30 procent. För många av våra anställda är det här deras första jobb, och förhoppningsvis kan vi få dem att förstå att ett arbete inte är något hemskt och jobbigt, utan faktiskt något som är kul, givande och som utvecklar en som människa. Lyckas vi med det så har vi gjort något bra – både för den enskilda personen, för oss och för Västervik.

– I och med att vi nu berör så pass många människor blir vi också ett viktigare bolag för Västervik. När man tänker på det på det sättet, och snabbspolar från en ren familjeangelägenhet för 20 år sedan och fram till vad Guldkant är i dag, så är det en ganska häftig resa vi har gjort.

Vilken är den största skillnaden mellan gästerna på Guldkant och på resorten, som du har märkt hittills?

– Jag skulle säga att toleransen är mycket högre här ute, vilket faktiskt inte är så konstigt. Campingmänniskorna är nämligen bäst i världen på att stå i kö och att acceptera det. De köar till allt. Men det här är också en av våra absoluta satsningar i år, att de ska slippa just det. Ny teknik ska hjälpa oss att göra det smidigt att vara gäst, vilket i många fall kommer upplevas som ren lyx för våra kunder.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: