BUN:s behov är enorma inför 2024. Man behöver 18,6 miljoner kronor.
Foto: Bildbyrån
I veckan höll barn- och utbildningsnämnden sammanträde. Då presenterade man också den första delen kring arbetet med budgeten för 2024.
Under budgetupptakten har nämnden framfört att man har stora utmaningar framåt och är i behov av hela 18,6 miljoner kronor totalt sett.
Allra mest – hela tio miljoner kronor – ligger på delen kring de interkommunala ersättningarna för grund- och gymnasieskolan.
– Det är fortsatt en stor utmaning för oss, men vi har inte fått mer medel tillfört till det i budgeten, säger Peter Karlsson.
"Skett en prishöjning"
Inom särskolan har man ett utökat behov på två miljoner kronor.
– Det handlar framför allt om särskolans fritids samt de tillfälliga lokaler som inte ingår i vår budget.
För införandet av barnomsorg på obekväma arbetstider äskar man 2,8 miljoner.
– Det har skett en prishöjning på läromedel för förskolan och grundskolan, så där behöver vi 800 000 kronor. Skolbiblioteken på våra skolor är eftersatta och där har vi ett behov på 1,1 miljoner kronor.
Måste erbjuda det
Det är dessutom krav på utökat studiestöd, två timmar per vecka, för elever i årskurs fyra till sex samt sju till nio.
– Det är studiestöd som ligger utöver timplanen, men ska utföras av lärare. Kommunen har fått täckning för det i generella statsbidrag, men vi i BUN har inga pengar för det. Där äskar vi 1,2 miljoner kronor för två lärartjänster.
För eleverna är den extra studiestöden frivillig.
– Men vi måste erbjuda det till alla elever. Vi jobbar med skolskjutssamordnaren för att få till det här. Det måste ligga efter den ordinarie skoltiden, men det är ingen enkel nöt att knäcka. Lärare ska vara involverade så vi behöver fler personer. Lovskolan utökas också, så det ligger med i de här 1,2 miljonerna, säger förvaltningschefen Ola Karlsson.
Ingen prioriteringsordning
Det är också svårt att tillgodose kompetensen med specialpedagoger på mindre enheter. Därför vill man nu ha pengar, cirka 700 000 kronor, för att kunna ha centralt placerade specialpedagoger.
– Det är ett område där vi har svårt att rekrytera och gör insatser för att få anställd personal hos oss att utbilda sig till det, men vi har ett behov nu och skulle behöva stärka upp organisationen med en till två tjänster.
Vad tänker ni om möjligheterna att få täckning för allt det här?
– Vi förstår att vi inte får allt, men det här är vårt behov och en del måste vi bara få.
Någon prioriteringsordning har man inte upprättat ännu.
– Det har vi inte blivit ombedda att göra ännu, men det är klart att vissa saker klarar vi oss absolut inte utan.