Annons:

Sök
Wretlunds svar efter taxioron:

Peter Wretlund (S) är ordförande i kollektivtrafiknämnden. Foto: Pressbild

Wretlunds svar efter taxioron: "Kan bli en smärre katastrof om vi pausar"

M och KD vill stoppa den nya trafikupphandlingen. Detta då upphandlingen riskerar att bli döden för alla som driver taxiverksamhet, enligt partierna.
– Det kan bli en smärre katastrof om vi pausar, menar Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Annons:

I början av juli går anbudstiden ut för en ny upphandling som gäller linjetrafik och skolskjuts. Det rör sig om ett tioårigt avtal som börjar gälla hösten 2027. 

Oppositionen menar att man genom upphandlingen slår undan benen för taxiföretag och de som bedriver mindre verksamheter inom branschen. Krister Bergqvist, taxiföretagare i Vimmerby, räknar med att lägga ned sitt företag vid årsskiftet och tio anställda riskerar att bli av med sina arbeten. 

– I den nya upphandlingen är villkoren svårt ställda och konsekvensen är att mindre företag inte kan lägga anbud och konsekvensen blir att de mindre företagen försvinner och konkurrensen blir mindre. Ett argument emot som vi fått till oss är att man kan samarbeta med de större företagen, men det i sin tur sätter konkurrensen ur spel. Det är känsligt att agera som politiker i frågor som rör upphandling, men här beskriver företag att de inte alls kan vara med. Vad kan vi göra då? Kan vi pausa? Revidera upphandlingen? Den riskerar annars att bli döden för alla som driver taxiverksamhet, dundrade Carl-Wiktor Svensson (KD), regionråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

M och KD vill nu att upphandlingen pausas och stoppas. Nu besvarar kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S) kritiken. 

– Det som är så konstigt är att de har suttit med och fått samma information som vi har fått. Ger man sig in i en upphandling släpper man också taget tills den är färdig. Varför har man inte kunnat konstatera det här under resans gång? Rent allmänt hade vi en upphandling som var klar för ett år sedan som var tungt lutad på mindre fordon. Vi har också en kommande upphandling mot mindre fordon som handlar om skolskjuts för elever med växelvis boende. Många taxiföretag har vunnit i tidigare upphandlingar, men här kanske det handlar om företag som inte vunnit. Så fungerar det i en upphandling, säger Peter Wretlund (S).

"Kanske sovit"

Att pausa eller stoppa upphandlingen skulle kunna få orimliga konsekvenser, enligt Peter Wretlund.

– Med överprövningar och så vidare. Vi kan inte stå utan trafik den dagen vi ska gå igång. Oppositionen har vaknat väldigt sent, för sent till och med. Rent allmänt är det så att upphandlingen kring skolskjuts och linjetrafik utgår från våra behov och de funktioner vi behöver. Kan det sammanfalla med att taxiföretag får möjligheter är det jättebra, men vi har ansvar för skolungdomar och linjetrafik. Vi pratar med varje kommun och i exempelvis Oskarshamns kommun var det väldigt tydligt att alla leverantörer är välkomna och att upphandlingen är rimlig och förenlig med lagen. 

M och KD menar att det finns optioner att använda under tiden om upphandlingen pausas eller görs om?

– Det finns ingen option att förlänga nuvarande avtal. Det borde de haft med sig i resonemanget och det är en synnerligen viktig del. Jag är säker på att trafikdirektören informerat om det vid ett antal tillfällen, men de kanske har sovit vid de tillfällen. Det är för sent man har vaknat.

Carl-Wiktor Svensson (KD) menar att hans parti och M reagerat vid flera tillfällen, genom att göra skrivelser, lägga yrkanden och nämndsinitiativ.

Varför måste man ha busstillstånd i den här upphandlingen?

– Det är en sådan sak som krävs i dag. Jag kan tycka att man bör veta det om man är i branschen. Sedan vill jag säga att jag är den första att tycka att det är jobbigt när taxinäringen har svårt att överleva. Jag åker gärna taxi och det viktiga är att vi försöker skapa en upphandling vi har behov av. Vi utesluter inte någon aktör, men vi kan inte ta hänsyn till associationsformer. 

I Vimmerby riskeras många jobb nu när Krister Bergqvist säger att han behöver lägga ned vid årsskiftet. Vad tänker du kring det?

– Det är jättetråkigt och läget för taxinäringen är bekymmersamt. Jag kan sedan inte kommentera hur man går in i en upphandling. En upphandling gör vi för att få ut så mycket trafik som möjligt. Det är jätteviktigt och långa avtal kring det. Förra året hade vi en upphandling gällande närtrafik och särskild persontrafik med 109 fordon. Många taxiföretag var med i den upphandlingen. 

"Väldigt sorgligt"

Moderaterna och Kristdemokraternas hopp om att upphandlingen – med mindre än en månad kvar av anbudstiden – ska pausas verkar inte särskilt sannolik. 

– Det skulle få allvarliga konsekvenser. Vi har inga optioner på detta och det kan äventya den framtida kollektivtrafiken. Det handlar om stora summor och det vore riktigt allvarligt. Det kan bli en smärre katastrof. Ger man sig in i en upphandling vet man inte i förväg var det slutar. Det får alltid konsekvenser och jag kan tänka mig att det lär diskuteras en del kring drivmedelsfrågan när den är avgjord. Nu är vi mitt i en upphandling och att förändra då – det gör man aldrig. 

Carl Dahlin menar att 28 taxiföretag i den förrförra upphandlingen blev åtta i den förra. Nu ser han en risk att det finns en till två kvar som kan lämna anbud. Hur ser du på den utvecklingen?

– Det är väldigt sorgligt att taxiföretagen inte kan vara med, men jag har också ett ansvar för att få så bra kollektivtrafik över tid som det bara är möjligt. Framför allt vad gäller skolskjutsar har vi pratat med enskilda kommuner om hur man vill lägga upp det. Jag kan Oskarshamn bäst och där är det så här man har lagt upp det. Står stjärnorna rätt och det går att förena med taxinäringen är det bra, men att stoppa det här skulle få orimliga konsekvenser.

HÄR och HÄR kan du läsa våra tidigare artiklar i ämnet.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: