Oscar Blom har genomgått en rejäl förvandling under de senaste månaderna. Foto: Privat
24-årige Oscar Blom har under karriären tvingats kämpa med flera svåra skador. Vänsterknät är än i dag långt ifrån bra.
– Jag vet att mitt vänstra knä är dåligt, men jag har försökt att göra så att det inte ska bli sämre i alla fall. Det får vara som det är så länge jag fortsätter med enduron, säger Oscar Blom.
Blivit smidigare
Vimmerby MS-föraren har också gjort en rejäl resa de senaste månaderna.
– Jag tog beslutet i november att ska jag fortsätta köra måste jag göra något som gör skillnad. Med ett så dåligt knä funkar det inte att vara så pass överviktig som jag har varit. Det var bara att välja på att lägga av eller hitta på något. Jag kom i kontakt med Lasse Fairing, som har hjälpt mig med kosten, och Björn Gebenius, som har hjälpt mig med träningen, berättar Blom.
Under cirka fyra månader kapade Oscar bort nästan 17 kilo. Nyligen inledde han en ny period där han ska försöka få bort ytterligare några kilon.
– Jag vill helst gå ner tio kilo till, men i alla fall fem kilo till fram till semestern. Jag har tio veckor på mig och för varje kilo man går ner blir det ju svårare. Det är i alla fall betydligt lättare att köra nu än att släpa runt på de där 17 extrakilona. Det gör att jag både sparar mina knän och blir smidigare på hojen. Jag är inte lika trött och konditionen har blivit bättre.
Tuff klass
Efter flera år med mindre tävlande var Oscar Blom tillbaka i SM-serien förra året.
– Det var svårt i och med att jag inte tävlat så mycket under 2017, 2018 och 2019. Jag körde dessutom i en riktigt tuff klass och var strax utanför topp tio som bäst, säger Oscar Blom.
I enduro är man junior till det året man fyller 23. Därmed blir det här Oscar Bloms första år i en seniorklass.
– Klart att det alltid är kul att göra bra resultat i klassen, men det är totalen man kollar på ändå.
Vad är en realistisk målsättning?
– Målet är att bli elitförare och då måste jag komma topp tio i klassen. För folk som inte är insatta i det är det ingen stor grej, men att vara elitförare innebär helt enkelt att det står elit på licensen och att man tävlar med en röd nummerplåt istället för en gul, säger Oscar Blom.
De två första SM-deltävlingarna, som var tänkta att köras i Tibro och Östhammar, har redan ställts in på grund av Corona-pandemin. Istället planeras premiärtävlingen till Östersund den tredje juli.