Annons:

Sök

Annons:

Andersson Skill: ”Är så sjukt trött på debatten”

Stefan Andersson Skill har tröttnat på debatten i svensk speedway. Foto: Linus Johansson

Andersson Skill: ”Är så sjukt trött på debatten”

Debatten kring antalet svenskar i elitserielagens startsjuor rasar i speedwaysverige. Nu tar Vimmerbysonen och Piraternas lagledare, Stefan Skill Andersson, bladet från munnen. ”Vet inte var jag ska börja. Men är så sjukt trött på debatten som är i speedwayen just nu”, skriver Stefan Andersson Skill på sin privata facebooksida.

Annons:

För en knapp vecka sedan klubbade ESS igenom en ny överenskommelse om kravet på antalet svensklicenserade förare i elitserieklubbarnas startsjuor. Efter det har debatten rasat. Bland annat har Peter Ljung öppnat för en förarstrejk och Dackarnas lagledare Mikael Karlsson framfört att han hoppas att de svenska förarna ska bojkotta Lejonen.

Lejonen - och dess lagledare Anders Fröjd - har, minst sagt, stått i skottgluggen.

Men i dag väljer Piraternas lagledare Stefan Andersson Skill att lyfta fram en annan sida av myntet. Dagens Vimmerby har fått tillåtelse att publicera FB-inlägget i sin helhet:

”Vet inte var jag ska börja. Men är så sjukt trött på debatten som är i speedwayen just nu.

Det som hänt med svensk "överenskommelsen" i ess och som ingen nämner bottnar ju i att Rospiggarna lämnade ess mitt i säsongen efter att få böter av att köra med två svenskar. Sen "hotar" Lejonen med att också lämna. Det som då hade hänt är att de två lagen kan köra svensk fritt om de vill. Då tror jag ess hade försvunnit och också svensk "överenskommelsen" Då hade alla kunnat köra svensk fritt. Vi MÅSTE komma ihåg att de vi gör strider mot EU lagen. De borde de som skriker högst i media och sociala medier tänka på. Tillbaka till mötet i ess som jag för övrigt inte va på men som flera andra sportchefer närvarade på. Vad jag fått till mig så blev det en kompromiss där de 6 andra klubbarna närmade sig de andra två och ut kom en "överenskommelse" med 2 istället för i mina ögon ingen svensk. För det hade ju blivit kontentan.

Jag gillar ABSOLUT inte den väg vi gått. Jag gillar ABSOLUT inte de hot som förekommit i frågan.

Men den hets jakt som förekommer på Anders Fröjd är helt sjuk. Alla har dåliga sidor och jag delar långt ifrån allt han säger och gör. Men det som ingen nämner eller tackat honom för är det arbetet han gjort med alla juniorer under året. Jag tror aldrig det varit så många landskamper tidigare. Herr Fröjd som många ironiskt kallar honom har åkt runt hela Europa med grabbarna. Det är han själv som ringt till övriga länder och fixat dessa tävlingar.

Stefan Ekberg la ut ett inlägg som jag också delat. Vet inte om alla förstod eller ville förstå vad han menade. Men han har rätt i allt han skriver.

Om de som tror att jag inte bryr mig om svensk speedway eller dess framtid är bara korkade. Men elitserien är ingen plantskola. Det är en produkt. Varför förs ingen debatt om allsvenskan. Där om nånstans borde det enbart vara svenskar. Där är svensk plantskola liksom div 1 och elit B.

Ingen av de förare som lägger av eller hotar att lägga av har ringt mig och kollat läget.

Mina två första år i elitserien körde jag gratis. Det var först när Vargarna hörde av sig och erbjöd mig kontrakt som jag fick reda på att mina lagkamrater i Dackarna fick betalt. Men då stoppade Dackarna mig att gå dit med på den tiden något som kallades karens och jag blev kvar. Kostnaderna är inte jätte mycket mer idag. Jo förresten. Polska mekar, 4 hjälmar, flashiga bussar, teamkläder och tatueringar kostar mycket pengar.

Det finns hur många körtillfällen som helst där man kan utvecklas om bara viljan finns.

Detta blev för långt men har mycket mer jag skulle vilja få ur mig om bla de som varit med på mötet och nu inte vågar erkänna vad de bestämt”

Fråga

Håller du med Stefan Andersson Skill?

Ja
Nej
Vet inte
Rösta Se resultat

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: