Annons:

Sök

Annons:

DEBATT: Nödvändigt med statliga satsningar på Tjust- och Stångådalsbanan

Regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S) vill se satsningar på Stångådalsbanan. Foto: Regionförbundet

DEBATT: Nödvändigt med statliga satsningar på Tjust- och Stångådalsbanan

Förra året gjordes 665 000 resor med Kustpilen genom Kalmar län. Det var en ökning med drygt 60 000 resor jämfört med året innan. Genom att satsa på kortare restid och högre komfort kan resandet öka. Men då krävs ett större nationellt åtagande.

Annons:

Allt fler pendlar till arbete och studier. Det är bra för arbetsmarknaden och regioners utveckling. Samtidigt blir det allt viktigare att resor sker miljö- och klimatvänligt. Till 2045 ska Sverige bli fossilfritt. Här är järnvägssatsningar en grundbult i utvecklingen.  

Tjust- och Stångådalsbanan har stor betydelse för utvecklingen i Kalmar län. Linköping är landets femte största stad. Där finns universitetssjukhus med specialistsjukvård och universitet. Längs banan ligger Astrid Lindgrens värld där tågen gör uppehåll under sommaren.

I Kalmar finns Linnéuniversitetet samt närheten till Glasriket och Öland. Längs båda sträckorna finns ett stort turistutbud och många företag, något som genererar en stor mängd resenärer.

Rejäl ökning

Förra året gjordes totalt 665 000 resor med Kustpilen genom Kalmar län. Det var en ökning med drygt 60 000 resor jämfört med året innan. Genom att satsa på kortare restid och högre komfort finns en potential att öka resandet till det dubbla.

I dag går länets tunga transporter nästan uteslutande på landsväg. Från bland annat Södra i Mönsterås och Scania i Oskarshamn finns en ambition att öka godstransporterna via järnväg. Men då krävs en standardhöjning.

Från regionalt håll gör vi vad vi kan för att skapa en tillförlitlig och snabb järnvägstrafik. Vi har satsat 100 miljoner kronor på en tågdepå. Vid sidan av det planerar Landstinget i Kalmar län för inköp av tåg för betydande belopp.

Men de är också nödvändigt med satsningar från statligt håll - på helsvetsade spår, triangelspår i Berga, mötesstationer i Gullringen och Rockneby, triangelspår i Sandsbäckshult samt trädsäkring längs med banorna. En viktig del är också elektrifiering.

Många goda exempel

På andra håll i landet finns goda exempel på vad motsvarande satsningar har inneburit. Svealandsbanan mellan Södertälje och Eskilstuna är ett sådant. Banan öppnade för trafik 1997 med regionala snabbtåg mellan Örebro och Stockholm, en satsning som innebar en halverad restid.

Redan första året dubblerades antalet resor. Därefter har resandet fortsatt att öka. Ett annat exempel är Blekinge Kustbana, mellan Kristianstad och Karlskrona. Banan elektrifierades 2007 och därefter sattes Kustpilen i trafik med förbättrad tidtabell, högre komfort och lägre taxor. Den första tiden ökade trafiken från drygt 200 000 resor till 490 000 resor. Ökningen har fortsatt och 2016 uppgick totalt antal resor till cirka 2 miljoner.

Motverkar urbanisering

Vi ser en stark ökning av resenärer på Tjust- och Stångådalsbanan. Trots den låga hastigheten och dåliga standarden finns en hög ankomstpunktlighet. Det bådar gott inför framtiden. Vi vet att pendlingstrafiken ökar när infrastruktur och trafikupplägg ger resenärerna möjlighet till god rörlighet. Det bidrar till att uppnå klimatmål, motverkar urbanisering och skapar en stärkt konkurrenskraft. Men för det krävs ett större nationellt åtagande.

Ulf Nilsson 

Ordförande i Regionförbundet i Kalmar län och i Trafikstyrelsen i Kalmar län

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: