Annons:

Sök

Annons:

Väntetiderna till 1177 har kapats ordentligt – så stor är skillnaden

Väntetiden till 1177 har kapats ordentligt sedan regionen lämnat samverkansavtalet. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Väntetiderna till 1177 har kapats ordentligt – så stor är skillnaden

I vintras lämnade Region Kalmar län det nationella samverkansavtalet. Detta i ett försök att stärka tillgängligheten till 1177 på telefon. Redan efter två veckor är skillnaden markant.

Annons:

Det var i vintras som regionen valde att lämna det nationella samverkansavtalet för att stärka tillgängligheten till 1177 på telefon. I Kalmar län har 1177 på telefon fortsatt varit bemannad med sjuksköterskor och tillgänglig dygnets alla timmar.

Förändringen på den här korta tiden är markant. Väntetiden har kortats ned avsevärt och genomsnittsväntetiden har kapats från 22 till cirka sju minuter.

– Alltför länge har 1177 på telefon dragits med långa väntetider. Våra medarbetare behövde få bättre förutsättningar att hantera de långa köerna men samtidigt bibehålla den kvalitativa vårdrådgivning som de är proffs på. Det var av den anledningen som vi lämnade samverkansavtalet och redan efter två veckor ser vi hur väntetiderna minskat kraftigt. I SCV-majoriteten kommer vi fortsatt prioritera 1177 på telefon för att korta tider än mer, säger Angelica Katsanidou (S), ordförande i regionstyrelsen i ett pressmeddelande.

"En nyckel"

Sedan det nationella samverkansavtalet lämnades har ungefär lika många samtal skett.

– Korta väntetider till 1177 på telefon är en nyckel för att den som behöver ska få rätt vård i rätt tid. Oftast vill den som ringer få råd om man ska åka in till akuten eller inte och då kan man inte vänta i en lång telefonkö. Korta väntetider för 1177 på telefon är också viktigt för hälso- och sjukvårdssystemet som helhet. Om man åker till akuten fast man inte behöver är det inte bara fyra gånger så dyrt, man får inte heller den vård man behöver, som ofta blir bäst tillgodosedd på den hälsocentral man är listad på, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för primärvården.

Valt att punktmarkera

SCV-majoriteten skriver i pressmeddelandet att man varit tydliga med att 1177 på telefon är något som man valt att punktmarkera. 

– Efter att ha lämnat det nationella samverkansavtalet har vi jobbat vidare och stärkt 1177 på telefon för alla Kalmar läns invånare. Vi är nöjda med att ha tagit tydliga kliv för att säkerställa en god tillgänglighet men arbetet fortsätter givetvis och väntetiderna ska fortsätt ned, säger Mattias Adolfson (S) regionråd och hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.

Den halverade väntetiden är något att glädjas över, menar Lena Granath (V).

– Sedan den 4 mars har sjuksköterskorna hos oss endast svarat på samtal från patienter i Kalmar län. Våra medarbetare som besvarar invånarna och ger sjukvårdsråd gör fortsatt ett mycket gott arbete. Skillnaden är att de nu har ännu bättre förutsättningar att hantera mängden invånare som ringer till 1177 på telefon, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: