Skolinspektionen håller fast vid sina krav på Vimmerby kommun.
Kommunen måste bli bättre på att fördela resurserna inom grundskolan utifrån elevernas behov. Det slog Skolinspektionen fast i ett beslut 2017. Någon förändring har fortfarande inte gjorts.
Skolinspektionen pekade på tre brister efter sin granskning av grundskolan i Vimmerby i slutet av 2016. Det handlar om följande saker:
- Vimmerby kommuns nuvarande resursfördelningsmodell inom grundskolan tar inte hänsyn till socioekonomiska faktorer.
- En mer behovsstyrd fördelning av lärarresurserna bör införas.
- Kommunen gör ingen uppföljning av hur rektorerna använder sina resurser.
Över ett år senare har kommunen bara löst en av de tre punkterna. Det handlar om att fördelningen av lärarresurserna blivit mer behovsstyrd.
Avslutar granskningen
På den första punkten har kommunen hänvisat till att arbetet med att ta fram en sådan modell pågår. Samma sak gäller för uppföljning av resurserna.
När det gäller det tredje utvecklingsområdet meddelar kommunen att man har som ambition att följa upp resursanvändningen på ett annat sätt under 2018.
Skolinspektionen väljer att avsluta sin granskning – men kräver samtidigt att kommunen fortsätter att arbeta med de brister som ännu inte åtgärdats och som beskrivs ovan.